Liters en kilometers

Standard

Voordat ik uiteindelijk besloten heb een website te ontwerpen die met schrijven te maken heeft en een schrijfcursus ‘vol-zin-schrijven’ te schrijven, is er al een lang proces aan vooraf gegaan.

Als ik al mijn schrijfsels op papier bewaard zou hebben en dat papier achter elkaar zou hebben geplakt, zou ik een astronomische hoeveelheid kilometers hebben volgeschreven. Hetzelfde geldt voor de liters inkt. Ooit schreef ik in één week één pen helemaal leeg. En er was een moment dat ik, vanwege plaatsgebrek, schrijfsels op papier over moest gaan typen in de computer, zodat de papieren versie weg kon. Met pijn in mijn hart overigens. Ook al is de inhoudelijke tekst opgeslagen in de computer (met elke week een backup!), de teksten op papier zijn de echte ‘kindjes’. Waarin aan mijn handschrift de stemming is af te lezen. Bladerend door dertig jaar opgeschreven lief en leed trekt mijn leven opnieuw aan me voorbij. En kan ik nog steeds geraakt worden door bepaalde tekstfragmenten. Alsof een ander dat geschreven heeft en niet ikzelf.

Dat is het mooie van schrijven. Je kan heel dichtbij jezelf schrijven, je kan ook de afstand tussen jou en het papier (of de computer) gebruiken om iets meer afstand te nemen tot wat je te schrijven heb. Alsof je boven jezelf hangt en naar jezelf kijkt. Dat noemen ze ook wel helikopterview. Een term die binnen de psychologie veel gehanteerd wordt, maar iets wat je ook voor schrijven kunt gebruiken. Men onderscheidt drie zogeheten perceptuele posities. Meer daarover vindt je in mijn schrijfcursus. Als je je e-mailadres hieronder achterlaat, stuur ik je gratis het betreffende hoofdstuk toe.

Vanuit die drie perceptuele posities kan je leren schrijven. Zo’n vaardigheid ontwikkel je niet van het ene op het andere moment. Het is vooral een kwestie van ‘heel veel kilometers en liters’ maken. Of heel veel kilobytes. Maar vergeet dan vooral niet regelmatig een backup te maken. Het zou eeuwig zonde zijn als je ‘kindje’ verloren gaat. Want, elk schrijfsel is een uniek stukje van jou – vanuit welke positie dan ook geschreven – waar je heel zuinig op mag zijn

Leave a Reply

