Retraite

Standard

RETRAITE

Het ging de laatste weken niet zo goed met mij. Erg somber, erg afwezig, een kort lontje. Ik koos zelf voor een opname op de voor mij bekende afdeling van een psychiatrisch ziekenhuis. Niets om van te schrikken. Met een moeilijk verleden ben ik vaak opgenomen geweest. Vaak lang, tegenwoordig minder vaak kort.

De eerste dag liep ik maar zo’n beetje rond. Al op de tweede dag zette ik me achter mijn bureautje en schreef, schreef. Bijna de blaren op mijn vingers. Het deed me goed.

Ik realiseer me opeens dat het in de toekomst toch wel anders zou moeten kunnen. Een plek vinden waar ik, net als hier, me alleen maar hoef te richten op mezelf, op mijn gedachten, gevoelens, proces. Geen huishoudelijke beslommeringen, geen honden, niet teveel impulsen en indrukken. Misschien is het vooral een kwestie van die plek in mijn eigen hoofd creëren. De meerwaarde van deze opname zit in geen beslommeringen hebben, behalve met mezelf bezig zijn. Ik zou ook op retraite kunnen gaan in een klooster of andere plek. Ik zou ook kunnen proberen eens in de zoveel tijd een retraitedag in te voeren in mijn agenda. Schrijven. Bezinnen. Ruis achterwege laten. Ik kom tot de ontdekking dat de plek er niet eens zoveel toe doet. Er moet ruimte zijn in je hoofd. Bewustzijn. Kiezen voor dat bewustzijn, kiezen voor jezelf, je eigen gedachtes en gevoelens de moeite waard vinden om volledig bij stil te staan. Dat is heilzaam. Dat is opladen door te ontladen.’

Ik vind het een verbazingwekkende ontdekking. Dat zelfs ik, zonder baan, eigenlijk ook zonder echte verplichtingen, toch opgeslorpt kan worden door dagelijkse dingen, waardoor bij mezelf stilstaan, in mezelf keren erbij inschiet. Om vervolgens al heel snel in mijn opname tot de ontdekking te komen dat juist die tijd en aandacht voor mezelf helend werkt. Zo helend dat ik me al vrij snel weer goed ga voelen.

In mijn agenda heb ik de daad bij het woord, bij de gedachte gevoegd. Ik heb voor de komende maanden een aantal retraitedagen opgenomen. Dagen dat ik me voorstel dat ik alles wat af kan leiden van mijn eigen groeiproces laat liggen. Dagen dat ik me ‘opsluit’ in mijn huis, telefoon uit, radio ook uit en luister naar wat mijn innerlijke stem te vertellen heeft. Ik ben heel benieuwd of het werkt. Ik zal het jullie zeker laten weten.

Maar ik ben ook wel benieuwd hoe júllie dat doen, zo in het dagelijks leven, met beslommeringen. Hoe maken jullie tijd voor jezelf? Tijd om te bezinnen? Tijd om te schrijven? 

Leave a Reply

