Van kriebel naar krabbel

Standard

Een tijdje terug reageerde ik via Facebook op een oproep om voor een landelijk magazine mijn levensverhaal te vertellen. Ik stuurde een korte, inleidende mail en kreeg antwoord. Met de vraag of ik wat concreter kon zijn.

Het was een drukke dag, die dag. Dus kwam het er in eerste instantie niet van die uitgebreidere, concretere mail te schrijven.

Aan het eind van de dag lag ik in bed en kon niet slapen. In mijn hoofd lag ik die uitgebreide mail te schrijven. Het kriebelde van binnen! Letters, woorden, zinnen kriebelden. Ze moesten eruit, ik moest eruit!

En dus ging ik uit bed en schreef, bijna in één adem, die uitgebreide, concrete mail.

Het overkomt me regelmatig, die schrijfkriebel. Het is een beetje een kameraadje van me, het is mijn inspiratiebron. En meestal geef ik ook gehoor aan die kriebel. Laat ik alles wat ik aan het doen ben vallen en ga zitten schrijven. Omdat ik door ervaring ook weet dat juist vanuit die kriebel de beste krabbels ontstaan.

In één van de hoofdstukken van mijn schrijfcursus vol-zin-schrijven staat een toelichting op gevoelens en emoties. Die schrijfkriebel is een gevoel. Een gevoel wat ik heb leren herkennen en wat ik ook erken, door alles te laten vallen en te gaan zitten schrijven. Vanuit dat gevoel heb ik een bepaalde leefstijl ontwikkeld. Het niet negeren. Tijd en aandacht maken voor die kriebel.

Zeker bij schrijven is dat belangrijk. Als je wilt, kun je duizend excuses bedenken om vooral maar niet te hoeven schrijven! De was moet nog opgehangen, er komt een programma op TV, een vriend(in) moet nodig gebeld worden. Als je daar allemaal voorrang aan geeft, komt er geen letter op papier. En dan ben je de volgende ochtend vergeten waarover je had willen schrijven. Wég kriebel, wég inspiratie. Een kans misgelopen.

Zeker in het begin is schrijven iets waar je in moet investeren, het gaat niet vanzelf. Het duurt lang voordat schrijven geïntegreerd is als een vast iets in je leven. Maar, áls het eenmaal een vaste waarde in je leven is geworden, is het heerlijk. Dat kameraadje ‘schrijfkriebel’, die je vleugels geeft, die je prachtige teksten doet maken. Waar je dan met heel veel tevredenheid en plezier op terug kunt kijken. Van kriebel naar krabbel.

 

Leave a Reply

