Een waar kerstcadeau

Standard

Het is 24 december. De wind loeit om mijn boot, de kerstboom staat te schudden op zijn grondvesten door de golfslag.

Binnen is het gemoedelijk. Behaaglijk warm, rustig. Alle kerstinkopen zijn gedaan, het huis is netjes.

Ik had, meer dan ikzelf verwacht had, dit jaar last van kerst-stress. Het wordt ook een bijzondere kerst voor me; voor het eerst met mijn nieuwe geliefde, die vanmiddag met zijn zoon hier komt.

Terwijl ik in mijn luie stoel zit, overvalt me plotsklaps een bijzonder gevoel. Kerstkriebels in mijn buik! Dat is toch wat! Ben je vijftig, volwassen, kan je als een kind opeens nog opgewonden zijn voor de op handen zijnde speciale dagen. Het is een gevoel wat ik niet ken. In plaats van het af te doen als raar, sta ik erbij stil. Voel ik die kriebels. Koester ik even dat gevoel van kind-zijn, zelfs al ben ik een volwassen vrouw.

Het maakt deze kerstdagen nu al onvergetelijk.

Want is het niet prachtig dat je je nog even kind mag voelen, tussen alle hectiek van kerstballen en kerstkalkoen door?

Voor mij is dit gevoel waar het om gaat. Verheugd zijn, blij zijn, als een kind met de kleine dingen. Met simpelweg kriebels in mijn buik.

Als je dit voorgaande stukje leest, is het alweer tweede kerstdag. Is het kerstdiner, met vrienden en naasten, alweer grotendeels achter de kiezen. Is er wellicht sprake geweest van kerst-stress, of alles wel op tijd klaar en goed was.

Ik hoop dat je ook even dat bijzondere moment hebt mogen ervaren. Kerstkriebels of gewoon even dat gevoel van dankbaarheid en rijkdom. Wat we soms door alle alledaagse drukte niet kunnen zien. Maar wat zich onverwachts soms aandient. Als een waar kerstcadeau.

Leave a Reply

