(Radio)stilte

Standard

Vanochtend met het vroege opstaan, doe ik het iets anders dan zoals ik het normaal doe; ik laat de radio nog even uit. Getroffen door de stilte om me heen, besluit ik daar bewust bij stil te staan, de stilte te waarderen, ervan te genieten.

Ik heb het geluk dat ik op een stille plek in Nederland woon. Aan de rand van een klein dorp in de toch al rustige provincie Groningen. Aan een doodlopend laantje, met welgeteld vijf huizen en vijf boten, waarvan mijn directe buurboten niet bewoond zijn. Daarnaast sta ik altijd voor dag en dauw op. Het enige dagelijks terugkerende geluid, op de vroege morgen, is de krantenjongen, die met zijn 40-km-autootje, met schallende Nederlandstalige muziek het laantje op en neer scheurt. Ik heb een band opgebouwd met die krantenjongen! Ik loop namelijk om die vroege tijd al het eerste korte stukje met mijn honden, voordat ze – om vijf uur ‘s ochtends – hun ontbijt krijgen. Als de krantenjongen voorbij snelt met zijn autootje, zwaaien we altijd even naar elkaar. Verder is het stil. Muisstil.

Stilte; Stilte voor de storm, hollen of stilstaan, geen minuut stil kunnen zitten. Stille waters hebben diepe gronden. Díe spreekt mij natuurlijk het meeste aan, wonend op het water.

Het woord ‘stil’ of ‘stilte’ komt veel voor in spreekwoorden en gezegdes. Stilte komt steeds minder voor in ons dagelijks hectische leven! 

Is stilte iets wat aan het uitsterven is?

Met het ontwaken gaat meestal direct de radio of TV aan. De smartphone geeft een signaaltje bij SMS-jes, whatsappjes, mailtjes, telefoontjes. Als we in de auto stappen om naar ons werk te gaan, gaat ook direct de radio weer aan, om te kunnen horen waar we stilstaan in de file. Of, als je per trein of bus reist, zet je de MP3-speler aan en sluit je je, met grote koptelefoon, af voor de buitenwereld. De wereld om ons heen is overal herrie. Toeterende auto’s, muziek – zelfs in de supermarkt –, pratende, schreeuwende mensen.

Voor veel mensen heeft stilte iets bedreigends, misschien wel het meest, omdat je in stilte dichter bij jezelf uitkomt.

Stilte kan ook verademend zijn. Even niet al die lawaaierige prikkels van buitenaf. Bewust naar binnen keren. Bewust zijn van de stilte om je heen én in jezelf.

Want als je je bewust bent van de stilte om je heen en in jezelf, kom je gemakkelijker tot rust, tot bezinning.

 Vanuit die rust en bezinning kom je ook gemakkelijker tot schrijven. Tot wezenlijk schrijven. Jouw gedachten en gevoelens verwoorden.

Zoals ik op mijn website www.splashingwordworks.nl heb omschreven:

‘De zin van het leven vinden door jouw gedachten en gevoelens te verwoorden en op te schrijven, verrijkt, verdiept en schept ruimte voor nieuwe zin(nen)’.

Doe jij mee?

Meld je dan aan bij mijn website. Dan krijg je elke week een memo als je weer een nieuwe blog kunt lezen. Dan krijg je, speciaal in deze maand, een gedichtenbundeltje toegestuurd. En bovendien kan jij je dan als eerste aanmelden voor de basiscursus vol-zin-schrijven, waarmee jij jouw leven daadwerkelijk kunt verrijken en verdiepen.

Leave a Reply

