Geduld is een schone zaak

Standard

Afgelopen week wenste iemand, die mij erg goed kent, me toe dat ik meer geduld met mezelf zou hebben. Een oprechte wens, een wijze wens.

Al van jongs af aan kreeg ik te horen dat geduld niet één van mijn beste kwaliteiten was. Zeker niet als het mijzelf betreft.In bepaalde dingen kan ik heel geduldig zijn. Met handwerken bijvoorbeeld. Of schrijven.Maar als het gaat om verandering van gedrag of levenslessen, wil ik het liefst de volgende dag al resultaat zien.

Ik dacht na over die gemeende wens. Ik keek naar mijn huidige leven, waarin ik het element haast al achter me gelaten heb. Waarom zou ik dan haast hebben als het mijzelf betreft? Als ik meer geduld met mezelf heb, haal ik de eindstreep ook. Alleen dan prettiger, bewuster.

Diezelfde vrouw die mij dit toewenste, kwam ooit met de uitspraak; ‘Langzaam is soms sneller dan snel’. In combinatie met geduld geeft dat een nieuw perspectief.

Ik nam me voor in ieder geval te proberen wat geduldiger met mezelf te zijn. En zo gezegd, zo gedaan. In plaats van vol gas vooruit te snellen, leun ik wat achterover, bezin ik wat meer, voordat ik aan iets nieuws begin. Denk ik na over wat ik bereikt heb in mijn leven en hoeft het even niet anders. Proef ik wat ik bereikt heb. En voel ik me meer tevreden dan dat ik klakkeloos aan mezelf voorbij ren.

Een intrigerend begrip, dat geduld. De ene mens wordt geboren met veel geduld, de ander met weinig. Ik heb altijd gedacht dat je dat niet zou kunnen veranderen, dat het als het ware in je genen gebakken zit.

Maar wellicht kan je de omstandigheden dusdanig veranderen, beïnvloeden dat er toch wat meer geduld in je komt. Gewoon minder haast maken, wat meer bezinning en bewustzijn. En vooral ook beseffen dat bepaalde zaken in het leven tijd kosten, om te integreren.

Door te leven met geduld ervaar je minder stress, behoud je een lange-termijn-visie op de toekomst en laat je je dus minder snel meevoeren met de toestanden van alledag. Geduld stelt je in staat mooie doelen te bereiken en met een groter gevoel van bevrediging door het leven te gaan.

Mijn geduld wordt al direct beloond! Ik voel me milder naar mezelf toe. Ik geniet meer. Ik zit zelfs beter in mijn vel.

Ik ben blij met die warme wens. Die heeft me aan het denken gezet. Met een al direct merkbaar mooi resultaat. Van nu af aan ga ik geduldig proberen geduldig te blijven zijn!

One thought on “Geduld is een schone zaak

Leave a Reply

