Roffelrondje

Standard

Muf kom ik uit bed. Een korte, onrustige nacht. Ik doe mijn vaste ochtendritueel; koffie, dagboek schrijven. Door het raam zie ik het licht worden. De zon komt roodgloeiend boven de horizon uit. Het kriebelt opeens! Ik heb haast me in de kleren te hijsen, ik ga naar buiten. Een rondje door het park. Op een verdwaalde fietser na is het nog stil. Althans, stil wat mensen betreft.

Verder is het een kakafonie van vogels, die druk in de weer zijn. Eenden, die vlug het water in vluchten, als ik langs hen loop. Zanglijsters, roodborstjes. Ze zingen uit volle borst, elkaar als het ware ‘goedemorgen’ wensend. Het mooist vind ik de roffels van de spechten. Regelmatig sta ik stil om in de nog kale bomen op zoek te gaan naar die prachtige diertjes.

Ik voel me klein en groot tegelijkertijd. Klein, als ik zo in die machtig mooie natuur rond mag lopen. Die natuur, die ons zomaar ten deel valt, waar we niets voor hoeven te doen. Hooguit er oog voor hebben. Er respectvol mee omgaan, zodat wijzelf en generaties na ons er ook nog van kunnen genieten.

Ik voel me groot, groots bijna, als ik merk hoe zo’n kort rondje door het park de mistige hersenspinsels van de nacht uit mijn hoofd waaien.

Het is nog vroeg als ik weer terug binnen ben. Het leven van alledag komt langzaam op gang. Mensen snellen in hun auto’s voorbij, op weg naar werk en andere dagelijkse verplichtingen.

De vogels trekken zich alweer terug, schichtig voor al die herrie van auto’s en mensen. Hun ochtendritueel is ook weer achter de rug. Ik was er even deel van.

Ik hoop het goede gevoel vast te houden, door de dag heen. Ik hoef alleen maar terug te denken aan het heldere geroffel van de grote bonte specht. Machtig! Prachtig!

Zie jij het voor je? En wil jij er ook zo over leren schrijven? Meld je dan aan op mijn website www.splashingwordworks.nl, voor de basiscursus vol-zin-schrijven. Speciaal voor vroege vogels bied ik die cursus met korting aan…

Leave a Reply

