Enerziek

Standard

Het was laatst weer eens een drukte van belang op het doorgaans rustige dijkje waaraan ik woon. Allerlei auto’s van de plaatselijke energieleverancier spoedden voorbij.

Dat heb ik deels op mijn geweten.

In de nacht stotterde de electriciteit. Om acht uur vloog de stroom er helemaal uit, aanvankelijk maar voor een uurtje. Althans, bij het grootste gedeelte van dit laantje.

Tien uur kwam buurman van een eindje in de tachtig aan mij vragen of ik stroom had. Hij had het niet.

Ik belde voor hem het storingsnummer, de medewerkster die ik aan de telefoon kreeg was niet van plan een monteur te sturen, om de simpele, maar ook vreemde reden dat buurman’s adres niet geregistreerd stond. Hij betaalt overigens wel. Ik was vrij duidelijk in mijn bewoordingen wat ik daarvan vond. Maar ik moest de klantenservice maar bellen en buurman laten registreren, voordat ze iets van plan waren te doen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik kreeg het voor elkaar doorgeschakeld te worden naar de Technische Dienst. Terwijl we nog aan het wachten waren om doorverbonden te worden, verscheen er – jawel – één monteur. Dát was nog eens een snelle actie!

Monteur sloeg aan het graven bij de plek waar net die ochtend een graafmachine bezig was geweest, in het kader van de dijkophoging. Appeltje-eitje moet de beste man gedacht hebben; graafmachine zal wel kabelbreuk betekenen.

Tot ik voorbij kwam en van de nachtelijke hapering vertelde. Ik zag bij de monteur de moed in de vette klei zakken. Dan kon het dus overal zitten, want ‘s nachts was er niet gegraven.

En dus kwam er een hele invasie van allerlei storingmeetwagens en auto’s met werklui het weggetje op. Hadden ze gedacht bij wijze van spreken met één zekering indraaien klaar te zijn? Dan is er zo’n raar mens die én een monteur weet te mobiliseren én ‘s nachts vaak wakker is, zodat ze quasi onnozel kon melden dat de stroom hapert.

Ze zijn er met man en macht de hele dag mee bezig geweest. Maar ‘s avonds rond een uur of acht had iedereen weer stroom.

Of de buurman inmiddels officieel geregistreerd staat, zal ik nog eens navragen. Het is te hopen van wel, dan kwam ook hij in ieder geval in aanmerking voor de vergoeding die de energiemaatschappij uitkeerde, omdat de stroomstoring al met al meer dan zes uur duurde.

Leave a Reply

