Waxinelichthouders

Standard

 

Ik leid een eenvoudig, sober leven. Toch voel ik me met regelmaat een heel rijk mens. Nee, niet toch, maar daardoor voel ik me met regelmaat een heel rijk mens.

Het is een leefstijl die ik me langzamerhand en eigen-wijs aangeleerd heb en die goed bevalt. Het was al langere tijd in mij aanwezig, het kritische ten aanzien van materialisme, het rustig aan op mijn manier doen, aandacht besteden aan natuur, levende wezens als huisdieren en mijn eigen gedachten en gevoelens.

 

Toen ik vier jaar geleden verhuisde van een doorsnee rijtjeswoning naar een woonboot aan de rand van het dorp, waar de wereld lijkt op te houden, kreeg mijn leefstijl een enorme boost.

 

Tijd lijkt hier stil te staan. En tijd speelt juist een belangrijke rol bij de rijkdom ervaren van eenvoudig leven. Als je de tijd neemt voor alles wat je doet, creëer je innerlijke rust. Alles wat je echt wilt doen, is de moeite waard om tijd voor te nemen. Met volle aandacht. Dan krijgt het vanzelf charme, rijkdom. Dan heb je genoeg aan die kleine, eenvoudige dingen die je gedaan of bereikt hebt en hoeft het niet zo nodig meer of sneller of duurder.

 

Symbolisch voor mijn rijkdom zijn nog altijd twee oranje glazen waxinelichthouders, die ik in een winkel zag staan en op slag verliefd was. Ik wachtte af tot ik ze met een kortingsactie voor de helft van de prijs kon kopen. Ze waren niet eens heel duur. Maar juist in het geduldig wachten en toen twee voor de prijs van één kunnen kopen zit de rijkdom.

 

In de tijd dat ik ze net gekocht had, nog in de rijtjeswoning, kwam iemand op bezoek die vond dat ik in armoede leefde. Tja, als je het afgemeten had aan mijn meubels, TV of snelle huishoudelijke apparaten, had ze gelijk gehad.

 

Toen ze het zei, keek ik naar de twee waxinelichthouders en voelde ik me de rijkste vrouw ter wereld.

 

En nóg, zoveel jaren later, staan ze op mijn tafel te pronken. Mooi in eenvoud. Symbolisch in rijkdom.

 

 

Leave a Reply

