De wereld blijft hetzelfde

Standard

Vorige maand schreef ik de blog ‘Turbulent’, waarin ik onder andere vertelde over mijn lichamelijke klachten en mijn moeite het leven per dag te bekijken. Inmiddels zijn we een maand verder.

Ik heb nog steeds dezelfde lichamelijke klachten. Er worden volop onderzoeken gedaan. Zelfs onderzoeken om ernstige ziekte uit te sluiten dan wel te bevestigen. Dat is erg spannend en gaat vanzelfsprekend gepaard met wisselende emoties.

Vorige week toen ik van de huisarts hoorde dat het niet een eenvoudige ontsteking was, was ik in eerste instantie behoorlijk van slag. Wat dan wel, spookte er door mijn hoofd.

Er gebeurde vervolgens iets wonderlijks. Vanuit mijn luie stoel, kijkend naar het rustig kabbelende water, realiseerde ik me dat de wereld hetzelfde gebleven was, zelfs als ik daar op dat moment met andere ogen en emoties naar kijk. Hoe vanzelfsprekend dat ook is, het was op dat moment een prachtig, geruststellend besef. Een besef wat me helpt. Een zekerheid, dat hoe emotioneel ik me ook kan voelen, de wereld hetzelfde blijft. De wereld om me heen, waar ik normaal zo van geniet. Het prachtige uitzicht, de rust. Het is en blijft er.

Hoe het verder gaat lopen, de komende tijd, is onzeker. Maar met het bovenstaande besef, heb ik me voorgenomen daarvan te blijven genieten, zolang het kan. Zeker ook vanuit de overtuiging dat een positieve instelling bijdraagt aan genezing en herstel.

En dus gaat het me eigenlijk best goed, gezien de omstandigheden.

Leave a Reply

