Verdriet

Standard

Van de week was ik een avond zomaar verdrietig. Niet specifiek om iets, meer een ontlading van een aantal emotionele gebeurtenissen. Hoe harder ik probeerde de tranen te stoppen, hoe harder ze juist gingen stromen. Ik pakte mijn dagboek, schreef en kwam tot een mooie gedachte;

Het verdriet mag er zijn. Het polijst de rauwe randen van mijn leven tot gladde oppervlaktes waarin ik me spiegelen kan.

Ik bleef huilen, maar het waren rustige tranen. Opluchtende tranen, geruststellend. Er zijn in mijn leven veel rauwe randen geweest. Maar ik zag, door mijn tranen heen, hoe die rauwe randen gaandeweg gladde oppervlaktes zijn geworden. Hoe die tranen, het verdriet uit mijn verleden, me gevormd hebben tot het mens wat ik nu ben. In het spiegelende, gladde oppervlak zie ik een sterk mens.

Mijn mooie gedachte deelde ik met een paar mensen die me dierbaar zijn. Ik kreeg er kippenvel-reacties op terug. Herkenning, erkenning. Prachtig dat ik zo kon huilen. Ja, dat is zo.

Het is zo’n pure emotie, verdriet. Over de hele wereld heeft verdriet dezelfde uitingsvorm; tranen. En toch, het wordt zo weinig openbaar getoond. Veel tranen vinden hun weg naar buiten achter gesloten deuren. Vaak ook nog alleen, zonder andere mensen erbij. Alsof we ons moeten schamen voor verdriet. Alsof het slecht is.

Volgens mij hoort verdriet gewoon bij het leven, net als elke andere emotie. Soms kan het gewoon mooi zijn, zoals bij mij, afgelopen week. Zelfs al ben ik een sterk mens, ik stelde me kwetsbaar op. Kracht gebruiken om ‘zwak’ te zijn.

Een prachtige ervaring. Die me niet alleen dichterbij mezelf bracht, maar ook dichterbij de mensen om mij heen. Puur mens!

Ondanks tranen. Of juist dankzij tranen.

2 thoughts on “Verdriet

  1. Ik vind dat mensen hun emoties veel te veel afsluiten. Ik heb mijn emoties lang niet altijd onder controle, maar ik weet wel.. dat als ik even heb gehuild en het eruit heb gegooid, dat ik er weer tegenaan kan ! Emoties zijn er niet voor niks !

Leave a Reply

