RIJKDOM

Standard

In één van mijn eerdere blogs (Waxinelichthouders) schreef ik over rijkdom. Die niet alleen in geld zit, maar ook in levensstijl, rust, tijd, bewustzijn.

Ik voel me rijker dan ooit. Dat komt door het prachtige weer. Ik vind het een zaligheid om, zo vanuit bed, het terras op te kunnen stappen en mijn eerste kopje koffie van de dag te kunnen drinken, terwijl het in de natuur nog heerlijk rustig is, de dag langzaam op gang komt. Gisteren, toen ik mijn terrasdeur opende, lonkte het water. Het was zó mooi. Zonnetje wat in het spiegelende wateroppervlak reflecteerde. Lekkere temperatuur. Nog voor de koffie uit, zwom ik al in de rivier en toen ik er weer uitstapte, tintelde mijn hele lijf en voelde ik me heerlijk fris en fruitig.

Natuurlijk zou je kunnen denken dat ik een bevoorrecht mens ben dat ik op het water woon. En zeker, met de tropische temperaturen in het verschiet, is dat in zekere zin ook waar.

Maar, die woonboot is me niet zomaar aan komen waaien, als geschenk. Het was zelfs praten als brugman om, met een uitkering, een hypotheek los te krijgen bij de bank. Het was rekenen, voor mezelf, of ik het wel op kon brengen. Het was een bewuste keuze voor zuinig aan doen.

En nu, een paar jaar later, zouden mijn partner en ik best iets ruimer kunnen leven, maar vinden we het een sport om gewoon zuinig aan te blijven doen. Zaten we gisteren bij de VolksKredietBank (vanwege partner’s schulden uit het verleden) en zeiden we oprecht tegen de dame aan de andere kant van de balie dat wij tevreden zijn met het weinige geld wat we te besteden hebben.

Rijkdom zit niet altijd in een vette bankrekening. Rijkdom zit deze dagen in gewoon in het water kunnen springen als we daar zin in hebben.

Wat een prachtige rijke zomer!

One thought on “RIJKDOM

  1. Reblogged this on From guestwriters and commented:
    Ware Rijkdom zit in de kleine dingen des levens. De grootste rijkdom die wij kunnen hebben is vrij te zijn, vrij om te denken en vrij om te handelen, zonder de vrijheid van anderen te schaden.

    Hopelijk kunnen veel waterspatjes fijne inkt doen vloeien over rijkgevulde bladen van gedachten.

Leave a Reply

