Mag het me moeite kosten?

Standard

Zoals ik al in een eerdere blog schreef, woon ik sinds korte tijd samen met mijn partner Erik. We hebben een heerlijk leven. Samen op deze rustige, prachtige plek. Genietend van elkaar en onze vier viervoeters. Weinig of geen stress, weinig om ons zorgen over te maken. Sinds kort zijn we een soort klussenbedrijfje begonnen, waarbij we andere mensen vrijwillig helpen met klusjes in en om het huis. Dat betekent dat Erik regelmatig op pad is.

Wat is het dan raar dat het me, na zoveel jaren alleen redden, momenteel meer moeite kost Erik een beetje los te laten, alleen te zijn, dan dat we samen zijn. Toen ik een aantal jaren geleden deze boot kocht, was het ondenkbaar dat er iemand bij in zou komen wonen. Was het, na een paar mislukte relaties, zelfs ondenkbaar dat ik mezelf ooit weer zou toevertrouwen aan een ander.

Het is een compleet nieuw leven. Het is zoeken naar de juiste weg. Soms lukt dat heel aardig, soms weer wat minder.

De kunst is om onszelf te zijn in relatie met de ander. Onszelf trouw te blijven in relatie met die ander. Kort gezegd; geven en nemen. Meegaan met de ander of iets meer de eigen regie bepalen. Soms dingen samen doen, soms dingen apart. Het kost me moeite daarin de juiste weg, de juiste balans te vinden. Maar mág het me moeite koste, na zoveel jaren alleen? Als antwoord op die retorische vraag die ik aan mijn psychiater mailde, kreeg ik terug; ‘Zou het niet raar zijn als het geen moeite kost?’

Ja! Dat zou raar zijn. Dat zou bijna betekenen dat die ander er helemaal niet toe doet. Dat ik klakkeloos hetzelfde leven blijf leiden, zelfs ondanks die ander. We zouden het dan vast een stuk minder leuk hebben saampjes.

En dus bouwen we samen verder. Met in ons achterhoofd de mooie, wijze uitspraak; De relatie maakt je klaar voor de relatie.

Er zal vast een periode komen dat het samen of apart wat meer in gevoelsbalans is. Maar waarschijnlijk zijn er dan weer andere items in onze relatie die om aandacht vragen.

Zo blijft het boeiend.

En wat ik ook boeiend vind, is om te lezen hoe jullie dat gedaan hebben, in een relatie. Schrijf het me! Ik ben er nieuwsgierig naar.

One thought on “Mag het me moeite kosten?

Leave a Reply

