Mensvaardigheid

Standard

Naar aanleiding van de blog van vorige week, waarin ik schreef over empathie, zocht ik nog één en ander op over dit boeiende onderwerp.

Zo las ik in een boek over ‘Emotionele intelligentie’, dat empathie een kwaliteit is die ontspringt aan emotioneel zelfbewustzijn. Hoe meer we open staan voor onze eigen emoties, hoe beter we andermans gevoelens kunnen begrijpen.

Dat is herkenbaar!

Lange tijd ben ik in mijn leven bezig geweest met het inventariseren, herkennen en erkennen van mijn emoties. Zo’n dertig jaar geleden was ik vooral een rationeel mens. Er leek een dikke, betonnen muur te zitten tussen mijn verstand en gevoel.

Gaandeweg, stapje voor stapje, ben ik meer een gevoelsmens geworden. Ook al was het een moeizame weg, twee stapjes vooruit, één weer terug, ik heb er geen spijt van.

Mét gevoel is het leven veel mooier. Diepgaander, hartelijker. Menselijker ook. Omdat ik nu, naast mijn eigen emoties, ook de emoties bij die ander zie. Oog hebben voor de (non-verbale) signalen wat anderen nodig hebben of willen. Of de gevoelens van de ander horen achter wat er gezegd wordt.

Volgens het boek ‘Emotionele intelligentie’ van David Goleman geeft empathie als sociale vaardigheid ons de mogelijkheid richting te geven aan een ontmoeting, anderen te activeren en te inspireren, te gedijen in een liefdevolle relatie en anderen over te halen, te beïnvloeden of op hun gemak te stellen.

En zo ben ik dan gaandeweg gegroeid. In mijn eigen gevoelens en het snappen van andermans gevoelens. Waardoor relaties met andere mensen inniger worden. Emoties en empathie als fundamentele ‘mensvaardigheid’.

Zo mooi en waardevol kan gevoel zijn!

Maar tegelijkertijd, wat zou het mooi zijn, als meer mensen gevoelsmensen zouden worden. Dan zou de wereld er liefdevoller op worden. Dan zou er meer betrokkenheid op elkaar zijn. Minder egoïsme. Minder haat en nijd. Gewoon meer liefde en menselijkheid.

Meer mensvaardigheid voor méér menswaardigheid. Ik blijf ervan dromen…

One thought on “Mensvaardigheid

  1. Annelies

    Hallo willemien , je gevoelensen je emoties gaan vaak samen, heeft ook met je afkomst te maken in het boek ” worden die je bent” van Hans Roggeveen leer je om anders te doen en te denken , Nders dan je bent opgevoed omdat dat vaak een weg is die je niet wil gaan leert hij je om het anders te doen, groetjes Annelies

Leave a Reply

