De vruchten van verveling

Standard

De afgelopen twee weken moesten jullie het doen zonder blog van mij. Ik had even wat andere dingen aan mijn hoofd; was opgenomen in een ziekenhuis.

Het waren lange dagen daar. Gelukkig had ik een mooi tijdschrift, Psychologie-magazine, bij me. En verrassend genoeg stond er een artikel over verveling in. Op maat gesneden voor mijn situatie!

In de inleiding van het artikel staat al direct iets veelbelovends. Verveling kan een bron zijn van creativiteit en een prikkel om nieuwe uitdagingen te zoeken.

Vroeger, toen we nog geen internet, dagtelevisie of smartphones hadden, verveelden we ons veel meer dan in de tegenwoordige tijd. Onderzoek heeft aangetoond dat verveling gevaarlijk kan zijn voor de gezondheid. Maar het heeft ook positieve kanten.

Hoe snel je je verveelt, hangt af van twee aspecten. Hoe groot je behoefte aan opwinding, vernieuwing en uitdaging is. En anderzijds hoe goed je jezelf kunt vermaken. Mensen die dat goed kunnen, houden zich moeiteloos bezig op een manier die voldoening geeft.

Daarin zit de mogelijkheid tot creativiteit. Jezelf vermaken. Dagdromen. Wat op haar beurt weer creatieve gedachtenspinsels in werking zet.

Het artikel zegt zelfs dat personen met creatieve beroepen, zoals schrijvers, zichzelf dwingen tot afzondering, ook al weten ze dat de verveling dan onvermijdelijk toe zal slaan.

Heb ik daarom zoveel geschreven, de afgelopen weken? Voel ik me daarom weer zo geïnspireerd en energiek?

De komende tijd zal mezelf en jullie blijken of de verveling nut heeft gehad…

2 thoughts on “De vruchten van verveling

  1. Annelies

    Ik hoop niets ernstigs en dus beterschap , maar verveling was er vroeger veel minder hoor wij speelden buiten lazen heel veel boeken , spraken veel met elkaar, nu door al die tv’s , smartphones, ipads leven we veel minder met elkaar en dat is verveling

  2. Mooie reactie, Annelies! Je hebt gelijk. Daarom doe ik ook niet mee aan TV, smartphone en ipad. En, ik verveel me bijna nooit, heb altijd wel wat te doen. Al is het alleen al genieten van de natuur om me heen; dat verveelt nooit

Leave a Reply

