Allerzielen

Standard

Het is maandagochtend, de werkweek is weer begonnen.  Ik wil me de week inschrijven met een blog. Warm schrijven. Het kost wat moeite, mijn geest dwarrelt met alle indrukken van het afgelopen weekend.

Ik was met mijn partner en zijn zoon bij een viering van Allerzielen op een begraafplaats.

Allerzielen is officieel een gedenkdag van de Rooms Katholieke Kerk en wordt gevierd op 2 november. Op deze dag herdenkt de Rooms Katholieke Kerk alle overleden gelovigen.

Allerzielen is een dag van gebed voor allen die uit dit leven zijn heengegaan en nog niet voor altijd bij de Heer zijn. Daarbij hoort ook een bezoek aan het kerkhof, waarbij de priester of diaken de graven zegent en nabestaanden bloemen plaatsen op het graf. Dit betreft een eeuwenoude traditie die tot op de dag van vandaag in katholieke landen en streken wordt gebezigd. (Bron; Wikipedia)

Wij waren er vroeg. Toen we de rondgang over de begraafplaats hadden gemaakt, af en toe stil hadden gestaan, letterlijk en figuurlijk, ons gelaafd hadden aan de prachtige, ingetogen sfeer, gingen we weer de ‘echte wereld’ in. Een hele stroom mensen kwam ons tegemoet.

Wat mooi dat mensen stilstaan, in ieder geval één keer per jaar, bij hun geliefden die overleden zijn. Dat de dood niet iets is wat achteraf, ver van ons vandaan plaatsvindt, maar een prominentere plek in ons alledaagse leven krijgt.

Ik heb de indruk dat vieringen, zoals Allerzielen, een opmars maken. Op de radio hoorde ik de afgelopen weken ‘reclamespots’ van uitvaartmaatschappijen over stilstaan bij de doden. Herdenkingsdiensten. Boeken. Kaarsjes aansteken.

In ons jachtige leven staan we even stil. Dat is mooi.

Volgend jaar gaan we opnieuw en wederom vroeg. Om de mensenstroom een beetje vóór te zijn en daarmee te kunnen doen wat de intentie is van een dergelijke viering; even stilstaan. Bij de doden.

 

 

Leave a Reply

