Solexdag

Standard

De laatste dagen zit ik heerlijk in mijn vel. Terwijl er toch niet iets bijzonders is, waardoor ik me zo plotseling beter zou voelen. Het zijn vast een aantal factoren bij elkaar, waardoor ik me gelukkig voel.

Zo ben ik weer begonnen met een fikse ochtendwandeling, samen met manlief, met onze honden. De tijd en moeite nemen naar het bos te rijden. De boslucht op snuiven. Stilstaan om te kijken naar de zwerm zilverreigers die overvliegt. Luisteren naar het monotone gakken van de ganzen. Een heerlijk begin van de dag. Het geeft meer energie dan het kost.

Als mijn partner vervolgens de deur uitgaat, op klus, laat ik de stilte en rust even op me inwerken, voordat ik zelf ook mijn activiteiten ga doen. Ondanks dat ik geen baan heb, heb ik altijd genoeg te doen. En ben ik over het algemeen een strakke planner. De neiging zelfs tot dwangmatigheid daarin.

Maar in die strakke planning houd ik ook rekening met dat het anders loopt of ik plan een ‘solexdag’ in. De zelfbedachte samenvoeging van solo-relax-dag. Daarin zit mijn huidige geluk. Gewoon een dag doen zoals het in me opkomt. Doen waar ik zin in heb, zelfs al had ik misschien moeten stofzuigen of ramen lappen.

Het geeft vrijheid in denken en doen. Het geeft energie. Het geeft een heerlijk gevoel van geluk.

Uit onderzoek is gebleken dat het je energie geeft als je gelukkig bent, terwijl het als je energie hebt gemakkelijker is om allerlei activiteiten te ondernemen die je gelukkig maken.

En dus houd ik mijn solexdagen in ere. Misschien zou iedereen dat van tijd tot tijd moeten doen. Probeer het eens uit!

Ik wens je veel geluk toe.

Leave a Reply

