Ons laantje

Standard

Tegen de rand van een klein Oost-Gronings dorp ligt het laantje waaraan wij wonen. Welgeteld zes huizen staan er en er liggen drie woonboten en nog een oude, historische sleepboot. Dat hele kleine straatje draagt een eigen plaatsnaam, Oudezijl. Dat is toch best bijzonder voor zo’n kleine gemeenschap.

En een echte gemeenschap is het!

Van de vijftien inwoners, onszelf meegerekend, zijn er twee mensen autochtoon, zij wonen al hun hele leven hier. De rest is allemaal ‘import’.

Komt het door de ligging van dit kleine gemeenschapje, aan de rand van het dorp, weids uitzicht over de rivier, doodlopend straatje dat de mensen die hier wonen beslist niet doorsnee zijn?

Het is hier geen huisje-boompje-beestje. Geen kinderrijke gezinnen, met ouders die druk bezig zijn met carrière maken. De gemiddelde leeftijd op dit laantje ligt hoog.

Gemeenschappelijke deler van de bewoners hier is de keuze voor rust en genot van de prachtige omgeving.

Ik woon hier met trots en passie. Toen ik in 2010 ging kijken naar de de boot, waarop ik sindsdien woon, was ik op slag verkocht. Ik denk dat het een vrij unieke plek is. Helemaal afgelegen, maar toch de benodigde voorzieningen binnen handbereik.

Met al die bewoners van verschillende pluimage is het een levendig geheel. Natuurlijk zijn er weleens wat strubbelingen, maar in tijden van ziekte of nood is iedereen er voor elkaar en wordt iedereen ook meteen op de hoogte gebracht. De saamhorigheid is groot en dat maakt het wonen op dit laantje met zijn eigen plaatsnaam zo mooi.

Gewoon een prachtplek, waar mensen er nog toe doen en die samen deze plek in ere en harmonie houden.

Ik ga hier nooit meer weg en hoop nog heel lang te mogen genieten van medebewoners en omgeving. Ik vind het een voorrecht dat ik deel uitmaak van ons Oudezijl!

 

One thought on “Ons laantje

Leave a Reply

