Gemengde gevoelens

Standard

Vandaag is het een emotionele dag. Zoals ik al eens eerder geschreven heb, ben ik cliënt bij een GGZ-instelling en vandaag had ik een afspraak staan met mijn psychiater. Ik ken haar al meer dan zeven jaren en heb een mooie vertrouwensband met haar opgebouwd.

Vlak voor de feestdagen vertelde ze mij dat ze binnenkort vertrekt naar een andere baan. Onze huidige afspraken staan dan ook in het teken van afsluiten. Vandaag ruimden we een doosje met oude, moeilijke, geschreven stukken op, die ik jaren geleden bij haar in de kast geparkeerd had. Ik keek ernaar, ik las wat vluchtig door en ik dacht; zo, dat was dat.

Buiten, met een kopje koffie en sigaretje, kwamen er emoties los. Jarenlang was ik vaak meer dan één keer per week bij die GGZ-instelling. Er liggen heel wat tranen, boosheid, wanhoop. Er liggen ook hele mooie inzichten en bijzondere gesprekken.

Vanochtend ging ik nog even terug naar binnen en deelde ik de tranen met mijn lieve psychiater. Omdat ik verdrietig mag zijn om de lange tijd die ik nodig heb (gehad) om een, op z’n zachtst gezegd, niet-fijne jeugd om te buigen naar een beter leven.

Maar ook, omdat ik ontroerd en trots mag zijn dat ik nooit bij de pakken neer heb gezeten en altijd gezocht heb naar nieuwe wegen en mogelijkheden toch iets van mijn leven te maken.

Thuis schreef ik dagboek. En voelde ik me liefhebbende moeder en kind in één. De moeder die zo gehoopt had dat haar kind een gemakkelijker leven had gehad. Een beschadigd meisje. Wat echter uitgegroeid is tot een fier, volwassen gevoelsmens.

Soms zijn emoties moeilijk, maar tegelijkertijd prachtig!

One thought on “Gemengde gevoelens

Leave a Reply

