Een ander leven

Standard

Van de week, toen manlief een lange wandeling ging maken met onze twee honden, lag ik even alleen op bed.

Hoe vaak in mijn leven heb ik niet alleen op bed gelegen!

Ik stond er nu bij stil. Lag te mijmeren over de complete ommekeer in mijn leven.

Van een vrouw die eenzaam was, naar iemand met een prachtige relatie. En naast een lieve partner, ook een beetje een gezin. De zoon van Erik zie ik ook als mijn zoon. De familie van Erik is ook mijn familie.

Ik overdacht zo, in stilte, op mezelf, dat ik eindelijk een gewoon normaal leven heb. Met alle kleine en grote dingen die ieder ‘normaal’ mens meemaakt. Strubbelingen met die puberzoon of ons zorgen maken om hem. Ziekte van mijn schoonmoeder, maar ook de liefde voor haar ervaren. Contact met broers en zussen. Het hoort er allemaal bij. Het maakt mijn leven mooi, zelfs al verzucht ik ook met momenten dat het vermoeiend of ingewikkeld is.

Waarschijnlijk is ook dat normaal. Hoewel ik me dat nog niet altijd realiseer, omdat het zo’n lange tijd minder normaal is geweest in mijn leven.

Heel lang heb ik de wens gekoesterd dat ik rond mijn vijftigste klaar zou zijn met mijn moeizame verleden. Die droom is vorig jaar uitgekomen!

En, zo stilstaand bij de ommekeer in mijn leven, lag ik te bedenken dat er wellicht ook een moment komt dat ik de GGZ-instelling, waar ik regelmatig kom voor gesprekken, ook achter me kan laten. Omdat ik dan helemaal gewend ben aan dit normale leven. Omdat dan de schaduw van mijn verleden zich niet meer over het heden werpt, zoals nu nog wel gebeurt.

Maar, ik zal nooit vergeten hoe het ooit was. En dat geeft dit gewone leven een extra tintje van dankbaarheid en trots. En dat maakt mijn gewone leven toch bijzonder!

One thought on “Een ander leven

Leave a Reply

