Afscheid

Standard

Vorige week was het dan zover. Na zeven jaar vrijwel wekelijks intensieve gesprekken, nam ik afscheid van mijn psychiater, die een baan elders heeft aangenomen. Afscheid van een persoon, maar ook afscheid van een periode. Het is niet gemakkelijk voor me.

Toen ik voor het afscheid nog een laatste keer bij haar was, zei ze zelf dat het een beetje te vergelijken is met als kind volwassen worden en het ouderlijk huis verlaten. Op eigen benen verder.

Sinds ze mij in december jongstleden vertelde dat ze weg zou gaan, heb ik veel stilgestaan bij wat we samen allemaal gedaan en bereikt hebben. Heb ik ook nagedacht over de mooie band die we in de loop van de jaren opgebouwd hebben.

Ze was anders dan andere psychiaters, die ik in mijn ‘carrière’ heb meegemaakt. Ze heeft de gave professioneel, maar toch tegelijkertijd heel menselijk en betrokken te zijn.

We hebben samen gelachen en gehuild. Niet alleen ik toonde emoties, dat deed zij ook. Dat was voor mij in het begin heel raar. Dat een psychiater emotioneel geraakt kon zijn door de dingen die ik haar vertelde of door de emoties die ik toonde. Ontroerend!

We hebben keihard gewerkt. Zoals zij wel eens zei over mij; ‘alsof ik jarenlang elke dag naar de sportschool ging’.

Van een eenzaam, angstig, star meisje ben ik uitgegroeid tot een vlotte, redelijk normale, volwassen vrouw. Ook al zegt mijn psychiater dat ik het zelf gedaan heb, toch had ik het zonder haar niet-aflatende steun en vertrouwen in mij niet zover geschopt.

Onze allerlaatste afspraak kwam ze op de boot bij mij koffiedrinken. Ik heb haar als afscheidscadeau mijn zelfgeschreven boek gegeven, wat vooral gaat over de afgelopen jaren psychiatrisch proces. Dat heeft iets symbolisch. Mijn boek is een beetje mijn kindje. Dat trekt nu de wereld in.

Ik ga mijn psychiater missen! Maar de wijsheid en warmte die ze op me overgebracht heeft, draag ik met me mee.

Het is een nieuwe periode in mijn leven. Zonder psychiater. Meer op eigen benen. Wat fantastisch dat ik zó ben gegroeid!

Leave a Reply

