Logeerpartijtje

Standard

Volgende week reizen manlief, zoon en ik af naar het zuiden van het land. Stiefdochter van Erik gaat trouwen. Aangezien ze vroeg op de dag het ja-woord zal geven, en de reis vanuit het noorden des lands behoorlijk lang is, vertrekken we dus al een dag eerder. Dan slapen we bij de stiefdochter.

Ik ben er nog niet eerder geweest en dus vind ik het best spannend. Zeker slapen in een ander huis, met mensen die ik nog niet heel goed ken, is uit mijn comfortzone stappen.

In een artikel in Flow lees ik geïnteresseerd hoe het zit met die comfortzone. Je comfortzone is je veilige gebied, wat je kent, wat vertrouwd voelt. Als je daaruit stapt, weet je niet wat je kunt verwachten. Dat brengt onzekerheid met zich mee.

Zoals de psychologe in het artikel zegt dat we bewust of onbewust controle willen houden over onszelf en onze gevoelens. En, als je nieuwe dingen gaat uitproberen, is die controle vaak ver te zoeken.

Nu ben ik best een beetje verbaasd over mezelf!

Dat ik zoiets simpels als een logeerpartijtje bij een ander in huis zo spannend vind, terwijl ik – aan de andere kant – met speels gemak kortgeleden een interview doe voor een landelijk tijdschrift of een aantal jaren geleden op het Malieveld in Den Haag tijdens een manifestatie 10.000 mensen toespreek. Natuurlijk was dat ook spannend, maar ik zag er minder tegenop dat nu een nachtje logeren.

Ik heb een vermoeden hoe dat komt. Wat bij mij een belangrijke rol speelt in de onzekerheid en bijbehorende spanning is of ik iets ga ondernemen met naasten, die mij (goed) kennen of volslagen onbekenden. Als ik een flater sla tijdens de manifestatie of als mensen mijn interview in het tijdschrift niks vinden, heb ik daar geen enkele last van. Ik ken al die mensen niet, zij kennen mij niet. Maar als ik een misstap maak bij stiefdochter in huis, waar mijn partner en zoon bij zijn, is dat een heel ander verhaal.

Zoals in het artikel staat dat angst om voor gek te staan veel mensen tegenhoudt om met iets nieuws te beginnen.

Het artikel in de Flow eindigt met de mooie boodschap dat we gewoon af en toe die drempel van de comfortzone over moeten. Dat bang zijn niet eng is. Want, als je nooit bang bent, kun je ook niet dapper zijn.

Oftewel, ik ga volgende week gewoon dápper uit logeren!

Leave a Reply

