De houtduif in een boom

Standard

Momenteel verblijf ik weer een paar dagen in de psychiatrische kliniek. Het is nogal een wirwar in mijn hoofd en dientengevolge dissocieer ik zoveel, dat thuis zijn niet echt een veilige optie is.

Het is dinsdag. Buiten stormt het. Binnenin mij ook.

Nadat ik de hele ochtend en een deel van de middag krampachtige pogingen heb ondernomen zo normaal mogelijk te doen en te zijn, zonder dat dat wat oplevert, komt er het onvermijdelijke moment dat ik me, letterlijk en figuurlijk, maar even neerleg bij het feit dat de wereld vreemd voor me is.

Ik lig op bed, op de tweede verdieping van de kliniek, en kijk naar de kruinen van fel heen en weer zwiepende oude bomen voor mijn raam. Kale takken die grimmig bewegen op de harde wind.

Opeens ontdekt mijn oog een houtduif, stevig op een tak geklemd.

Waarom precies weet ik niet, maar die ene mooie houtduif tussen de kale takken, ontroert me.

Gebiologeerd kijk ik naar het diertje. Hoe hij – bij elke nieuwe windvlaag – zijn kop wat lager doet. Zijn borstveren en staart wapperen in de wind. Toch houdt hij het vol gewoon te blijven zitten.

Hij is even mijn kameraadje, mijn symbool. Hoe erg het ook stormt – ook in mijn leven – ik houd me toch staande. Straks, als de storm geluwd is, sla ook ik mijn vleugels weer uit.

Terwijl ik dit schrijf, houdt de houtduif me nog steeds gezelschap. Maar straks komt ook het moment dat het weer veilig en rustig genoeg is, om uit te vliegen.

Op weg naar een nieuwe lente. Het ga je goed, klein vriendje!

P.S; Op het moment dat ik deze blog plaats, heb ik mijn vleugels weer uitgeslagen en ben ik weer fijn thuis!

Leave a Reply

