De brievenbus

Standard

Het is een gewone door-de-weekse middag. Ik laat onze twee honden even uit op ‘ons’ laantje en neem, op de automatische piloot, de post mee uit de brievenbus, als ik weer terug loop.

Opeens krijg ik haast. Er zit een brief/kaart uit Frankrijk bij. Ik heb geen idee. Ik ken niemand in Frankrijk!

Ik lees een prachtige kaart en een openhartige brief van een Nederlandse vrouw, die kortgeleden verhuisd is naar het platteland van Frankrijk en die van een vriendin een stapel ‘Margrieten’ kreeg. Ook de Margriet waarin mijn levensverhaal stond. Naar aanleiding van dat interview had deze vrouw mijn website en blog bezocht.

Ik ben stil. Ik heb kippenvel. Ik ben ontroerd.

Dit is een geschenk. Dit is waar ik voor schrijf. Zoals de dame zelf in haar brief schrijft; ‘Mensen steunen, raken en verbinden’.

Mijn hele verdere dag kleurt goudgeel. Ik ben opgetogen. Deze brief en kaart is ook gelijk een prachtige inspiratiebron voor deze blog.

Ik moet opeens ook denken aan mijn brievenbus, jaren geleden, toen ik nog getrouwd was. Onaangekondigd lag er op een dag een brief op de deurmat, dat we een hele smak geld moesten terug betalen.

Toen kwam ik tot het besef dat de post die in je bus komt, je stemming kan bepalen. Destijds heeft het lang geduurd voordat ik niet altijd een beetje bevreesd de post ophaalde.

Vanzelfsprekend ga ik mijn Franse fan terug schrijven. Ouderwets met pen en papier. Wie weet wat er uit voortkomt. Wie weet hoe vaak ik nog blij word van het pakken van de post.

Dank je wel, lieve vrouw uit Frankrijk. Dank u wel, postbode. En ook, dank je wel, ikzelf. Dat ik het lef had naar buiten te treden met een kwetsbaar en openhartig verhaal, waardoor anderen zich geraakt en aangesproken voelen.

Soms zijn woorden prachtig krachtig!

Leave a Reply

