De doelen wat lager stellen

Standard

Kortgeleden was ik in het ziekenhuis, vanwege mijn aanhoudende rug- en beenklachten. Er is een hernia geconstateerd en daarnaast heb ik twee versleten rugwervels.

Het goede nieuws is dat de hernia verholpen kan worden, maar dat duurt nog wel zo’n vier maanden voordat ik aan de beurt ben voor de operatie. Aan de versleten wervels is op zich niets meer te veranderen. Alleen, door middel van spierversterkende oefeningen en een nieuwe, aangepaste leefwijze, kan ik een poging doen wat minder pijn te krijgen.

Het klinkt zo simpel; mee leren leven, een aangepaste leefwijze.

Maar jonge, jonge, wat valt dat in de dagelijkse praktijk vooral niet mee!

Ik ben altijd nogal een bezig bijtje geweest. Zeker vanaf het moment dat ik mijn boot kocht, heb ik hele dagen, hele periodes bij wijze van spreken op de kop aan het plafond gehangen om te klussen. Het is een grote hobby van me.

Ook met de komst van Erik was ik degene die al het verfwerk deed en hield Erik zich meer bezig met de timmer- en zware klussen. Ik had, ondanks zijn noeste arbeid, altijd de eindregie.

Toen ik de afgelopen tijd veel pijn had, moest ik al de concessie doen dat Erik wat verfwerk van me overnam. Hij doet het minstens net zo goed als ik, maar in mijn hoofd was dat een behoorlijke omschakeling.

Daarnaast ben ik op de timer gaan werken. Klusje doen, pauze, weer een korte tijd klussen, weer pauze. Het is onwennig.

Volgens mijn hulpverlener is het een feit dat het ongeveer veertig tot zestig dagen duurt, voordat een nieuwe manier van doen ook echt een nieuwe gewoonte geworden is. Dus, gewoon volharden.

Wat vooral lastig voor me is, is dat ik minder voldoening haal uit de dagelijkse dingen. Als ik in het verleden een hele dag geklust had, kon ik ‘s avonds zo echt innig tevreden zijn met het behaalde resultaat.

Met minder tijd om te werken, komt er minder af, is er dus minder voldoening, dacht ik. Maar misschien is dat wel het grootste punt waar ik aan moet werken en sleutelen. De doelen wat lager stellen. Proberen meer voldoening te halen uit die laag gestelde doelen en uit andere dingen, dan klussen of huishouden.

Ik heb mijn schrijven een nieuwe impuls gegeven. Ik heb mijn studie weer opgepakt. Ik denk dat dat me goed gaat bevallen.

Uiteindelijk zal ik mijn leven wat aangepast hebben en er tevreden mee zijn. Het kost tijd, geduld en doorzettingsvermogen. Maar dan ben ik straks én van mijn hernia af én heb ik een nieuwe leefwijze verworven. Dat stemt me blij!

Leave a Reply

