Lang leve het leven!

Standard

Een paar maanden terug ben ik een jaar ouder geworden. Ik hoor alweer een paar jaar bij de ‘club vijftigers’. Ik vind er niets mis mee. Nog niet eerder in mijn leven heb ik me zo goed gevoeld als de laatste jaren. Zoals ik wel eerder heb laten doorschemeren, komt dat voor een deel, omdat ik tegenwoordig zo’n leuk en mooi leven heb.

Maar het komt ook door de kalme tijden die langzamerhand aangebroken zijn.

Zoals ik in een artikel in Flow lees, is ontdekt, dat hoe ouder je wordt, hoe minder je je van stuk laat brengen door allerlei emoties. ‘Ons emotionele leven verandert positief, naarmate mensen ouder worden. Oudere mensen maken zich minder vaak kwaad, gaan beter om met conflicten dan jonge mensen en hebben een hoger emotioneel welbevinden’.

Het blijkt dat het oudere mensen minder mentale energie kost hun emoties te kanaliseren dan jonge mensen. Daarnaast schijnt het ook zo te zijn dat als je je emoties goed kunt voorspellen, je ze ook beter kan kanaliseren.

Ha, dat herken ik. Naarmate ik ouder word, kom ik steeds vaker in (emotionele) situaties die ik al eens eerder heb meegemaakt. Dat is geruststellend, want ik weet uit ervaring dat ā€“ hoe hoog de emoties nog steeds kunnen oplopen ā€“ het toch wel weer goed komt. De emotionele ervaringen uit het verleden vormen de blauwdruk voor het heden en waarschijnlijk ook voor de toekomst.

Wat zou ik me druk maken? Zonde van mijn energie!

Want, dat is natuurlijk de keerzijde van ouder worden. De daadwerkelijke energie wordt wel minder. Het lijf wordt ook wat minder soepel.

Maar gelukkig, er is nog genoeg energie en souplesse, in lichaam en geest, over om bedaard te genieten van het dagelijks leven. Met een glaasje wijn op het terras van mijn woonboot. Met een hoog emotioneel welbevinden, kort gezegd; geluk.

Ook al hoor ik bij de club vijftigers; ik voel me nog jong.

Lang leve het ouder worden! Lang leve het leven!

Leave a Reply

