Hoogtepunt

Standard

Soms zijn er momenten dat je even alleen moet en wilt zijn, zelfs al is het leven met ons tweetjes heel plezierig. Een paar weken geleden had ik zo’n moment.

Heerlijk dobberend in een warm bad, gezellig met de badeendjes op de badrand, keerde ik naar binnen. Ik had vlak ervoor een telefonische afspraak gehad met mijn GGZ-hulpverleenster en zij had een prachtige boodschap. De diagnose Borderline, die mij een heel aantal jaren geleden – zeer tegen mijn eigen ideeën in – was opgespeld, gaat definitief uit het dossier!

Er blijft weliswaar nog genoeg problematiek over, om psychiatrisch patiënte te zijn, maar dat deze diagnose wordt gewist, heb ik te danken aan mijn eigen noeste arbeid en doorzettingsvermogen. Zoals de hulpverleenster ook bejubelde.

En dus lag ik in bad en gleden de jaren aan me voorbij. Niemand die dat helemaal met me mee kan voelen; niemand die me zolang kent, dat hij/zij de hele lange weg met me is meegegaan. Maar zelfs al zou dat wél zo zijn, dan nog, het waren mijn problemen, mijn strijd, mijn wanhoop en tranen. Maar ook mijn doorzettingsvermogen. Mijn kleine overwinningen en zegevieringen.

Er is maar één persoon, die even naast me op de badrand zat, ook al was het niet in levende lijve. Mijn mams, die al heel jong in mijn leven overleed.

Ik geloof dat zij in de hemel is en dat ze – met al haar moederliefde – op mij neerkijkt en die dag blij en trots op me was. Zij was in al die jaren mijn grote metgezel. Zij heeft mijn strijd en tranen gevolgd, gezien, gevoeld misschien ook wel.

In bad waren er ook even tranen, van ontroering vooral. Dat ik, dat kleine onzekere meisje, toch maar mooi uitgegroeid ben tot een volwassen, psychisch redelijk gezonde vrouw. Zonder die akelige diagnose Borderline. Yes! Ik heb het gedaan.

Ik ben ontroerd, ik ben trots.

Terwijl ik dit schrijf, zitten we inmiddels alweer gezellig saampjes aan een glaasje wijn om dit prachtige hoogtepunt in mijn ‘carrière’ te vieren.

Santé! Op mijn psychische gezondheid!

Deze blog staat in een uitgebreidere versie ook op www.mammacando.nl. Een site waar ik ook elke veertien dagen blogs voor schrijf. Neem er eens een kijkje.

Leave a Reply

