Zelf doen

Standard

Zoals ik in de vorige blog al schreef, ben ik een redelijke controlfreak. Soms is dat best lastig. Zeker als je regelmatig hulp nodig bent. En, met een krakkemikkig lijf, heb ik die hulp ook inderdaad regelmatig nodig. Zware spullen sjouwen, rolstoel duwen… Erik doet het met alle liefde die hij in zich heeft. En dat is een heleboel, kan ik je verzekeren.

Ik weet niet wat moeilijker voor me is; hulp aanvaarden of hulp vragen. ‘Zelf doen’, is altijd mijn motto geweest, al vanaf heel jongs af aan. Ik kon door de jaren heen ook heel veel zelf. En de jaren dat ik single leefde, moest ik ook heel veel zelf, hoe bang ik soms ook was. Als ik meende hulp nodig te hebben, als ik hulp vroeg, was dat ook altijd vanuit een eigen keuze. Een afweging die ik zelf kon maken.

Dat is op slag veranderd, sinds ik zo’n last heb van mijn lijf. Opeens is het geen luxe-vraag meer, om hulp vragen, maar soms een bittere noodzaak. Ik worstel ermee, het went nog niet.

Het doet – mijns inziens – afbreuk aan mijn zelfstandigheid. En dat vind ik zo’n groot goed. ‘Zelf doen!’

Aan de andere kant – als het niet om lichamelijke, maar om psychische zaken gaat – ben ik heel vertrouwd geraakt met hulp vragen. Dat was, toen ik er in het prille begin voorstond, ook moeilijk. Ik schaamde me. En al zéker voor hulp op psychisch gebied.

Het heeft tijd nodig gehad. En de ervaring dat het niet zo gênant is om om hulp te vragen, hulp te aanvaarden. Hulp aanvaarden was er trouwens eerder dan het – echt vanuit mezelf – om hulp durven vragen. Naarmate ik vaker tot de ontdekking kwam dat mensen het plezierig vonden iets voor me te kunnen betekenen, durfde ik ook vaker om hulp te vragen. Zonder schaamte en zonder dat eeuwige zinnetje ‘Zelf doen’, als excuus.

Dus wellicht is het een kwestie van tijd. Dat ik – ook op lichamelijk gebied – leer hulp te aanvaarden, te accepteren en uiteindelijk te vragen. Hoewel ik vanzelfsprekend veel meer hoop dat het nooit nodig is. Dat mijn lichaam dusdanig herstelt, dat ik het weer zelf kan doen.

Leave a Reply

