Fouten maken mag

Standard

Mijn lief Erik had het de afgelopen week niet zo gemakkelijk. Hij voelde zich erg onzeker. En waarschijnlijk daardoor maakte hij opvallend foutjes. Of misschien zat het hem gewoon niet mee.

De aanloop naar deze ongemakkelijke staat-van-zijn was een grote fout. Mijn laptop moest opnieuw geïnstalleerd worden. Erik had keurig van de diverse mappen op de computer een back-up gemaakt, maar hij was vergeten dat bij Windows 8 de afbeeldingen op een andere plek stonden.

Dus toen Erik mij vol trots wilde laten zien wat hij allemaal voor me gedaan had, was één van de eerste ontdekkingen dat al mijn afbeeldingen waren opgelost in het niets. Dat was wat! Erik schaamde zich diep. Hij had er wel heel veel geld voor over gehad om zo snel mogelijk de foto’s weer terug te toveren. Hij dacht minstens dat ik de relatie met hem wilde beëindigen, omdat hij zo’n grote fout gemaakt had.

Nou nee, de relatie beëindigen was niet aan de orde. Ik was eigenlijk zelfs niet eens boos. Wel ontgoocheld, over mijn hele beeld-verleden wat opeens gedeleted was.

Gelukkig hebben wij een zoon met supertalent als het om computers gaat. Hij wist bijna alle foto’s weer van de (geformatteerde) memory-stick te halen. En, omdat we er zo vaak afbeeldingen op hadden gezet, kreeg ik alle foto’s in achtvoud terug.

Erik – zich nog steeds schamend – zat eenmalig zelfs tot vier uur ‘s ochtends foto’s uit te zoeken. Daarover was ik bozer dan over de oorspronkelijke fout. Criterium voor mijn boosheid is altijd of iemand iets expres doet. De foto’s vergeten op te slaan, gebeurde absoluut niet expres. Tot vier uur doorwerken en daardoor de volgende dag moe en duf zijn, was wel een bewuste keuze. Wat ik wel begrijpelijk vond, maar niet verstandig. En ook niet prettig.

Nu heeft Erik direct van zijn grote fout geleerd. Hij is naarstig op zoek geweest naar opslagmogelijkheden in de ‘cloud’. Via Internet dus. En dat is, geloof ik, gelukt. Hem overkomt het nooit meer dat hij iets van de laptop kwijtraakt! Zijn onzekerheid over dat hij zo’n grote fout kon maken, is minder snel weggepoetst.

Dat vind ik sneu voor hem. Blijkbaar denkt Erik dat hij geen fouten mag maken. Dat is hem ook wel met de paplepel ingegoten. Zoals bij velen. Daardoor is er een bepaalde mate van intolerantie ontstaan in de maatschappij, als het gaat om fouten maken of mislukkingen. Veel draait om prestaties, om succes. Terwijl we gewoon allemaal mensen zijn, die weleens fouten maken.

Sterker nog; psychologen en therapeuten hebben ontdekt dat juist door fouten te maken, de kans op succes groter wordt. Er zijn in de geschiedenis genoeg voorbeelden te vinden, van grote, bepalende ontdekkingen, die tot stand zijn gekomen, juist doordat het eerst vele malen mislukte. De gloeilamp van Edison is op die manier ontstaan.

Als je fouten maken niet ziet als ernstig falen, maar het weet om te bouwen naar iets waar je van kunt leren, is fouten maken helemaal niet zo erg. Dan ontwikkel je jezelf gaandeweg. Dan leer je van je fouten.

Zoals Erik deed door op zoek te gaan naar nieuwe opslagmogelijkheden van onze bestanden. En hoe kan ik nou boos zijn, als hij het op die manier herstelt? Natuurlijk is dat wel gemakkelijker nu ik al mijn foto’s gewoon weer terug heb.

Bij het artikel wat ik – heel toepasselijk – lees, over het mogen maken van fouten staat nog eens met nadruk benoemd dat je de inspanning beter kan belonen dan de prestatie.

En de mooie bijkomstigheid in dit verhaal is, dat zoonlief – naar aanleiding van zijn terugvind-actie – besloten heeft meer met zijn talenten voor computers te gaan doen. Als hij zich dan maar goed realiseert, dat fouten maken mag!

One thought on “Fouten maken mag

Leave a Reply

