Een reisverslag

Standard

Afgelopen zondag zat ik, midden in de nacht, te mijmeren onder een prachtige sterrenhemel. Om me heen was het pikdonker. Het was midden op het platteland. Niet hier in de buurt, maar in het Belgische land.

We waren, voor het eerst, met ons tweetjes een weekendje uit. Eerst een nachtje bij Erik’s dochter in Brabant. Met de kleinkinderen, die mij voor het eerst zagen. Dat vond ik best een beetje spannend. Zouden ze mij accepteren? Geen zorg! Nog dezelfde avond werd ik gepromoveerd tot ‘Oma Mien’ en had ik kleindochter van zeven jaar tegen me aan liggen, alsof ze me al jaren kende. Prachtig! Ontroerend!

De volgende dag reden we door naar het Belgische West-Vlaanderen, de omgeving van Brugge. We hadden een Bed and Breakfast gereserveerd. Op een (voormalige) boerderij, waarbij de oude varkensstal omgebouwd was tot vier gastenkamers. Het was er zó mooi en zó gastvrij, dat we eigenlijk direct bij aankomst al zeiden er nog een tweede nacht aan vast te plakken. We hadden de meest romantische kamer, met een statig hemelbed. Flesje wijn wat op de kamer stond, was gratis. Koffie konden we ook gewoon pakken.

Wat hebben we genoten! We hadden ook erg veel geluk met het weer. Onvoorstelbaar, dat je gewoon, zonder jas aan, op het terras kan zitten. En dat in November!

Vanzelfsprekend bezochten we Brugge. Ik was er al eens eerder geweest. Maar genoot, net als Erik, van al die prachtige oude huizen en andere gebouwen, met elk hun eigen mooie gevel. De één nog ouder en mooier dan de ander. Wat me wel opviel – wat in mijn herinnering anders was – was de enorme drukte. De kinderkopjes kregen een andere invulling; je kon over de hoofden lopen. Maar op zich bracht dat ook wel weer wat leuks met zich mee. Terwijl Erik een frietje ging bestellen, en ik buiten op de grachtmuur zat te wachten, amuseerde ik me met me vergapen aan alle outfits die voorbij wandelden. Het was net één grote modeshow. Er waren veel mensen, vooral vrouwen, die hun mooiste kleding uit de kast hadden gehaald, om te kunnen flaneren in het mooie Brugge. Ik moet eerlijk bekennen, dat ook ik mijn best had gedaan. Met mijn nieuwe jas en bijbehorende rode hoed, zag ook ik er charmant uit.

De volgende dag, de zondag, maakten we een wandeling door de directe omgeving van ons Bed and Breakfast. Heerlijk rustig. Mooi, afwisselend landschap. En wat ons vooral opviel, waren de compleet verschillende huizen die naast elkaar staan. Er wordt veel gebouwd. Modern staat gewoon naast klassiek. We concludeerden dat ze daar in België vast geen welstandscommissie hebben, die bepaalt dat naast dat oude pandje geen modern huis mag staan. Het was boeiend, door die diversiteit.

We hebben het super naar onze zin gehad! Het was onze eerste mini-vakantie samen. En, we hebben besloten dat we dit vaker gaan doen. Volgend voorjaar willen we gewoon nog eens terug, naar dezelfde plek. En dan wat langer. Want er is nog genoeg te ontdekken. Zelfs in België. Terwijl we toch op voorhand niet dachten dat het er zo mooi zou zijn.

Nu zijn we weer terug thuis. En ook al heeft mijn lijf het, met de lange terugreis, zwaar te verduren gehad, ik voel me heel gelukkig. Uitgerust en vol goede gevoelens, over ons eerste uitje samen.

Mijmerend onder die prachtige sterrenhemel bedacht ik dat Erik de grootste liefde van mijn leven is. Wat hebben we het toch goed!

Leave a Reply

