Op bezoek

Standard

Hij komt helemaal 250 kilometer naar me toe rijden. Om de vrouw te zien, die de blogs schrijft. We zien elkaar voor het eerst. We kletsen met gemak de drie uur vol. En daar gaat hij weer, in het donker, de 250 kilometer terug naar zijn huis en gezin.

Nog uren daarna ben ik sprakeloos, onder de indruk. Dat iemand zo’n afstand rijdt, alleen maar om te ontdekken wie die blogs schrijft. Hij zegt dat ik dat niet moet zeggen; ‘alleen maar’. Hij zegt dat ik in het echt net zo ben als in mijn blogs. Puur, recht door zee.

Hij heeft het zichtbaar naar zijn zin, terwijl hij op het stoeltje naast mijn bed zit. Hij geniet van ons mooie uitzicht. We praten veel, maar we zeggen nog veel meer onuitgesproken.

Ik zie, op mijn beurt, een strijdvaardige man. Maar ook een man die enorm beschadigd is en die nog een lange weg te gaan heeft.

Ergens in het gesprek gebruikt hij de term ‘Levenslang’. Dat treft me. In die termen dacht ik, nog niet eens zo héél lang geleden, ook. Ik schreef zelfs een gedicht met die titel. Ik probeer, op deze middag, tijdens onze kennismaking, te bedenken welke zinnen ik kan zeggen, om hem te vertellen dat ook ‘Levenslang’ veranderen kan. Maar ik weet het niet. Het is niet in woorden te vangen. Het is een gevoel.

Gevoel wat er volop is, deze middag. Soms kijken we elkaar even in de ogen. We weten allebei hoe het voelt beschadigd te zijn (geweest). Ach, hij zegt me dingen, die me door mijn ziel snijden. Tegelijkertijd hoor ik mezelf, in de verleden tijd.

Als hij weggaat, zie ik een huppelend klein jongetje, naar zijn auto, gaan. Zelfs dát herken ik.

Ik ben onder de indruk. Van zo’n mooie ontmoeting. Van dat hij mij wil ontmoeten. Dat ik blijkbaar tot steun voor hem ben. Dat ik mensen raak. En dat, op hun beurt, die mensen mij raken.

En dat dankzij ‘alleen maar’ schrijven. 

2 thoughts on “Op bezoek

  1. Annelies

    Liggend in mijn bed, wat tijdelijk mijn domein is, i.v.m. Een nieuwe heup lees ik deze heerlijke inkspatje. Wat mooi dat iemand de moeite neem t om je te ontmoeten.

Leave a Reply

