Troost

Standard

Goedendag, lieve mensen!

De afgelopen periode gingen mijn blogs veelal over de (nare) gebeurtenissen in ons leven. Maar…het zonnetje schijnt de kamer in, de lente komt eraan. De sneeuwklokjes en krokusjes steken al dapper hun kopjes boven de grond. Het wordt weer tijd voor positieve geluiden. Ook van mijn kant.

De nare gebeurtenissen zijn absoluut nog niet van de baan. Maar, als mens heb je de keuze iets van je leven te maken, schreef ik vanochtend voor mezelf. Dat doe je stap voor stap; elke dag een nieuw begin.

Er is zóveel moois! Neem onze diertjes. Die trekken zich niets aan van menselijke gebeurtenissen. Die dartelen gewoon heerlijk rond, net als anders. Wat een geweldige troost is dat! Wat een genot om gewoon heel stil naar te kijken. Écht kijken!

Kortgeleden ruimde ik mijn computer op. Selecteerde stukjes tekst, die ik kan gebruiken voor het schrijven van deze blogs. En ik werd geraakt door het volgende stukje tekst, wat ik jaren geleden schreef, toen mijn leven er nog niet zo mooi uitzag als nu;

Waar vind ik, als ik alleen ben en zo verdrietig, woorden, symbolen van troost? Troost, zodat ik niet hoef te vluchten voor het verdriet. Over het water kijken, wat rustig kabbelt, wat altijd stroomt, verdriet of geen verdriet. De tranen als water voor de bloeiende plantjes langs de weg van het heden. Troost vind ik in van een afstandje naar mezelf kijken en erkennen dat ik het soms zwaar heb. En dan niet zeggen hoe goed ik het doe, maar mezelf uitnodigen te komen schuilen voor het onweer in mezelf. Symbool van troost vind ik in voor mezelf een kaarsje branden als symbool van het eeuwige waakvlammetje wat in me woont. Troost vind ik in gewoon mogen huilen. Tot het verdriet over is.

Ach, nu is het toch nog een beetje een ‘zware’ blog geworden!.

Maar…de lente komt eraan. En heel soms geef ik de sneeuwklokjes en krokusjes water; tranen als water voor de bloeiende plantjes lang de weg van het heden.

Ik vind het een prachtige, troostrijke metafoor!

Fijne dag, lieve mensen!

Leave a Reply

