Aandacht

Standard

Het schaap in het weiland, met nonchalant een sprietje gras in de bek, blèrt ons tegemoet, als we met ons kleine autootje op de parkeerplaats stoppen. Thuis!

Even een paar uurtjes van de afdeling af. Even sfeer proeven, hier, op onze boot. Even ‘oefenen’.

Het is raar dat thuis zijn niet vanzelfsprekend is, als je zo de kluts kwijt bent geweest, als ik, de afgelopen anderhalve week.

Ik stap onze boot binnen. Met rondhuppelende kittens. Och, wat zijn ze gegroeid! Wat spijt het me dat ik er niet de hele tijd bij ben geweest. En als ik deze ochtend ook nog gebeld wordt, met de vraag of we een kitten kunnen opvangen, die langs de snelweg gevonden is, moet ik nee verkopen. Het gaat me aan het hart.

Maar ik bén er nog niet! Ik oefen met thuis zijn. Maar vanavond zal ik ook weer ‘blij’ zijn als ik op de afdeling ben. Het kost nog bergen energie! Het is toch raar.

Voor Erik is het ook raar. Hij redt zich goed alleen, ook al vindt hij het bar ongezellig. Als we samen een uurtje door het huis ‘vliegen’, hij met stofzuiger, ik de losse dingen opruimend, is Erik verbaasd. Verheugd roept hij dat het er veel netter en gezelliger uit ziet, dan als hij alleen opruimt. Stiekem streelt dat natuurlijk mijn ego. Mijn vrouwenhand en –hart hebben dus zeker een toegevoegde waarde!

Als Erik alleen de wekelijkse boodschappen gaat doen, zit ik heerlijk te schrijven. Kijk ik om me heen. Met ‘nieuwe ogen’ zie ik de prachtige plek waar we wonen. De futen-jongen zijn al halfwas. De door mij gezaaide en zorgvuldig verspeende rucola is doorgeschoten en heeft bloemetjes gekregen. Terwijl de courgetteplantjes uit de pot puilen. Het is moeilijk om niet fanatiek aan de slag te gaan! Alles roept om aandacht. Nog even verkoop ik nee.

Maar net als dat het schaap me welkom blèrde, weet ik dat ik hier van harte welkom ben. Mórgen ga ik wéér oefenen. En zo komt dan vanzelf het moment dat ik, met opgewekt gemoed, de afdeling vaarwel wuif.

En weer écht thuiskom, waar ik thuis hoor!

Leave a Reply

