Helder uitzicht

Standard

En dan word ik op zondagmorgen wakker, op de afdeling, en is de helderheid in mijn hoofd teruggekeerd. Zo plotseling als het verdween, zo plotseling is het ook weer terug. Alsof iemand de gordijnen weer open getrokken heeft.

Ik ga met mezelf in bespreking. Ik neem nog even het zekere voor het onzekere. Bedenk een plan. ‘s Middags zit ik thuis en ik ga een nachtje thuis proberen te slapen. Dan nog even terug naar de afdeling. En dan dinsdag, vandaag dus, met ontslag.

Ik bespreek het met Erik. Hij is allang opgehouden te proberen me te begrijpen. Maar, hij kent me wel langer dan vandaag. Op zaterdag voorspelde hij al dat ik heel spoedig thuis zou zijn.

Ik bespreek het plan met de verpleging. Die het een goed plan vinden, maar die me ook alle ruimte geven, voor het geval het nog niet zo goed uit zou pakken.

Die ruimte krijgen, is een wisselwerking. Omdat ik altijd gemotiveerd bezig ben met mijn eigen herstel, krijg ik die ruimte ook.

Een andere patiënte heeft afgelopen donderdag te horen gekregen dat ze de daarop volgende donderdag weg móet zijn. Furieus komt ze het balkon op gestoven. “Hoe ze (de verpleging en arts) het wel in hun hoofd halen haar zomaar weg te sturen”!

Ik houd wijselijk mijn mond en loop erbij weg. Ik heb geen zin in allerlei negatieve verhalen. En hoe kan ik haar duidelijk maken dat dat besluit van die ‘vreselijke’ hulpverleners te maken heeft met haar eigen houding?

Hele dagen op bed liggen en boeken lezen in de zon…de afdeling is geen vakantie-oord. Herstel komt niet zomaar aangewaaid. En de illusie dat ‘zij’ je beter maken, is ook valse hoop.

Het is een worsteling die ik door de jaren heen bij vele medepatiënten zie. Soms liggen de woorden op mijn lippen. Maar, het is iets wat de mensen zélf moeten ontdekken. Dat herstel alleen werkt als je zelf gemotiveerd bent iets aan je situatie te veranderen. En dat je dán alle medewerking en begrip krijgt, die je nog nodig bent.

Ik laat het weer achter me. De afdeling. De medepatiënten, met elk hun eigen sores en elk hun eigen manier van daarmee omgaan.

Ik richt me weer op thuis. Weer wijzer geworden. Weer met frisse moed en een helder uitzicht.

Het wordt vast nog een hele mooie zomer!

One thought on “Helder uitzicht

Leave a Reply

