Instinct

Standard

Het is laat op de avond, bijna middernacht. Erik ligt al naast me te ronken. Ik kan de slaap niet vatten. Er is zoveel te zien!

Elke keer, op het moment dat wij willen gaan slapen, wordt het hier ‘poppenkast’. De kittens die we nog steeds verzorgen – inmiddels negen weken oud – barsten los. Ze galopperen door de kamer. Achter elkaar aan. Over elkaar heen. In elkaar bijten. Klimmen in de krabpaal om weer naar beneden te vallen.

Het is prachtig en komisch om te zien.

Ik geniet er met volle teugen van. De schade inhalen van de weken dat ik niet thuis was. En nog maar een paar dagen te gaan. Dan worden de kittens opgehaald door hun nieuwe blije baasjes.

We hebben natuurlijk ook nog moederpoes Grace. Ook daar kijk ik veel naar. Ze is weer heel anders in gedrag dan een eerdere moederpoes, die we hier hadden.

Vanaf het allereerste begin, kiest mamma Grace regelmatig voor zichzelf. Als de kleintjes sliepen, verliet Grace de bench, om even heerlijk relaxed languit op een ander plekje te gaan liggen. Tegenwoordig ligt ze gewoon lekker in de kamer en bemoeit zich ogenschijnlijk niet met haar kinderen. Als we erbij zijn, mag ze heel af en toe even buiten de pootjes strekken.

Maar, o jee, kom niet aan haar kleintjes!

Vanavond zien we een indrukwekkend staaltje moederinstinct. Eén van onze eigen katten, Frommel, slaat een poot uit naar één van de kittens. Als een bliksemschicht staat Grace er direct bij en maakt Frommel duidelijk dat ze beter kan maken dat ze wegkomt. Frommel begrijpt de boodschap en druipt af.

Wat is het toch bijzonder; instinct. Bij alle dieren hetzelfde. Een ‘weten’, terwijl ze het niet geleerd hebben. Een ingebakken iets. Ik vind het een machtig mooi en tegelijkertijd mysterieus gegeven. Ik kan er uren naar kijken en me verwonderen.

Maar, misschien ook wel instinctief, roept de slaap me…

Leave a Reply

