Mijn nieuwe vlam!

Standard

Dit weekend ben ik alleen op de boot. Nou ja, wat heet alleen, met alle viervoeters, die in en uit lopen, die met elkaar aan het spelen zijn. Of de twee honden, die vandaag nog smachtend naar buiten kijken, in de hoop dat die andere tweevoeter, Erik, weer elk moment aan komt rijden. Ik moet de honden teleurstellen. Erik is het hele weekend weg. Naar zijn dochter en kleinkinderen in Brabant.

Ik heb besloten thuis te blijven. Het zou me teveel drukte zijn, als ik mee gegaan was. En ik vind het ook wel eens fijn een weekend lekker voor mezelf te hebben. Dát is lang geleden. Op mijn eigen manier – kabbelend – beleef ik de dag. Met wat achterstallige huishoudelijke taakjes, die ik doe. Met mijn schrijftijd. En ook…luisteren naar mijn nieuwe vlam.

Mijn nieuwe vlam heb ik al een poosje terug leren kennen. Hij heet Philippe Jaroussky. Toen ik opgenomen was, de afgelopen weken, heeft hij me vrijwel dagelijks vergezeld. Ik hang aan zijn lippen.

Nee, nou niet bevreesd zijn dat ik vreemd ga!

Philippe Jaroussky is een counter-tenor. Ik vind zijn stem prachtig. Ik luister en kijk, keer op keer, dezelfde uitvoeringen. Ik kan er maar geen genoeg van krijgen. Hoe meer ik luister en kijk, hoe meer ik hoor en zie. De voertaal is Latijn of Italiaans, waar ik dus niets van versta. Maar aan de gezichtsuitdrukking kan ik wel een beetje zien of het om een vrolijk of verdrietig zangstuk gaat.

Ik heb me de afgelopen weken een beetje verdiept in het repertoire wat Philippe zingt. Het is voornamelijk barokmuziek. (De barok is een Europese stijlperiode die aan het begin van de 17e eeuw in Italië werd ontwikkeld en tot in de eerste helft van de 18e eeuw, en zich kenmerkt door overdaad van vorm en heftigheid van gevoelsuitdrukking(Wikipedia)).Vooral de stukken die destijds speciaal werden geschreven voor castraten, zingt Philippe nu. Jongetjes werden voor hun tiende levensjaar gecastreerd, om op die manier hun mooie hoge stem te behouden.

De beroemdste castraat was ‘Farinelli’, die in staat was één minuut lang een hoge toon aan te houden, waarbij de vrouwelijke luisteraars dan spontaan flauw vielen.

Er is een film over hem gemaakt, die weliswaar niet geheel waarheidsgetrouw is, maar het is wel leuk om te zien in welke tijd Farinelli leefde. Voor de echt geïnteresseerden onder jullie, hierbij de link;

https://www.youtube.com/watch?v=-CmCPiGeHCM

‘Mijn’ Philippe doet heel erg zijn best de uitzonderlijke prestatie van Farinelli te evenaren. Ik val er niet bij flauw, maar ik ben wel erg onder de indruk van wat hij met zijn stem allemaal kan.

Ik geniet ervan! En, omdat ik dit weekend alleen ben, kan het volumeknopje lekker omhoog. Gelieve niet te storen, dit weekend, in het onderonsje wat ik met mijn nieuwe vlam heb.

One thought on “Mijn nieuwe vlam!

  1. Annelies

    Heb geluisterd op you tube, kan me voorstellen dat je hem op discosterkte zet prachtige stem en muziek hou hier ook wel van

Leave a Reply

