Expressief schrijven

Standard

Gisteren besteedde ik aandacht aan mijn eigen schrijfsels, die ik als blog plaats. Naast die vorm van schrijven, schrijf ik per dag nog veel meer. Zoals jullie wellicht al weten, schrijf ik al jarenlang – vanaf 1982 – dagboek. De laatste jaren zijn daar ook nog het schrijven van ‘gevoelsspreekuren’ aan toegevoegd. Als het me wat minder goed gaat, schrijf ik dan dagelijks hoe het met me gaat, waar ik tegenaan loop. Vaak brengen die gevoelsspreekuren me tot nieuwe inzichten, waar ik mee verder kan in het alledaagse leven.

Die gevoelsspreekuren kan men zien als ‘expressief schrijven’. Expressief schrijven maakt het je mogelijk om een stap terug te doen om zodoende objectiever je leven te kunnen analyseren. In feite ‘hang je boven’ jezelf.

Schrijven kan een emotioneel bevredigende manier zijn om opgebouwde stress en verdriet los te laten, zeggen onderzoekers. Het schrijven helpt je in een staat van ‘flow’; het stromen van je gedachten, waarin je alle opgebouwde emoties op papier laat vloeien.

Ik kan je verzekeren; door de jaren heen, heeft er bij mij niet alleen maar inkt gevloeid, soms zat ik intens huilend achter mijn schrijfblok. Maar, het luchtte altijd op!

Het mooie van schrijven (en het vanzelfsprekend bewaren!) is dat je het altijd terug kunt lezen. Dan kan je patronen leren zien. Je kunt er zelfs een grondiger begrip en waardering voor wie je bent door verwerven. Wat daarbij wel van essentieel belang is, is dat je volkomen eerlijk over jezelf bent. Dat je de ervaringen eerlijk beschrijft, dus ook jouw eigen aandeel in een bepaalde situatie.

Verder is het ook belangrijk dat je – zeker in het begin – bewust tijd voor het schrijven inruimt. Hoe meer je schrijft, hoe gemakkelijker het gaat, hoe dieper je kunt komen en hoe rijker je schrijfsels zullen worden aan gevoelens.

Als ik nu weleens door mijn dagboeken van bijvoorbeeld tien jaar geleden, blader, valt het me op dat ik inmiddels veel meer schakeringen aan gevoelens weet te beschrijven en dat mijn woordkeuze veelzijdiger is geworden.

Er is de laatste jaren onderzoek gedaan naar ‘expressief schrijven’. Het blijkt dat zowel je lichamelijke als geestelijke gezondheid baat heeft bij dit soort schrijven en dat je stressniveau bijvoorbeeld daalt, als je dit zo’n vijftien tot twintig minuten per dag doet.

Ons emotioneel welbevinden is net zo belangrijk als ons fysieke welbevinden en schrijven is een geweldige manier om onszelf emotioneel fit te houden.

Dus; wie of wat houdt je tegen? Gun jezelf een mooi schrijfblok, een fijne pen en begin! Echt, het werkt!

Bron; Artikel van Nieuwetijdskinderen,

Gerelateerd boek; De kracht van schrijven, door Barbara Driessen, Uitgeverij Akasha

Leave a Reply

