Avondgeluk

Standard

Het is een heerlijke, heldere avond. De volle maan weerspiegelt zich in het rimpelloze water. Op de achtergrond is het constante geruis en gebrom van indrukwekkende combines, die het koren oogsten. Ze zijn vroeg dit jaar! Meestal gebeurt dat pas in augustus. Ik vind het elk jaar weer prachtig om te zien. Als ik de boeren aan het werk zie, op de enorme lappen grond, voel ik altijd iets van trots; hardwerkende boeren die voor ons oogsten.

Hier bij ons wordt niet meer zo hard gewerkt. Het is avond. We hebben er nog even de vuurkorf bij aangestoken en met nog een kopje koffie genieten we van de rust. Gewoon op een doordeweekse avond, met weekendgevoel. Gewoon op ons eigen terras, met vakantiehuisgevoel.

Erik pakt er nog één van zijn vele mondharmonica’s bij en speelt mee met de muziek van de laptop. En natuurlijk pak ik dan mijn schrijfblok en pen, om het sfeermoment in woorden te vangen.

Wat hebben we het toch goed! Zelfs na een dag met hoog oplaaiende emoties, als gevolg van ingewikkelde familieperikelen, vinden we vanavond ons geluk.

Gewoon ons sámenzijn, met onze diertjes om ons heen. Op een woonplek die áltijd vakantiegevoel uitstraalt.

Ik moet denken aan een spreuk die ik laatst las: Dankbaarheid zie ik als het kleinkind van geluk. Het begint bij de dingen niet meer als vanzelfsprekend zien (Lisette van Dongen).

Dat geldt zeker! Ook al zitten we elke dag op deze mooie plek, ook al zijn er vele avonden op het terras, met vuurkorf aan en de maan die zich spiegelt in het water, het is niet vanzelfsprekend. Het is gewoon elke keer weer nieuw.

Een prachtige avond! Ik voel me dankbaar. En gelukkig!

Leave a Reply

