Maak je niet druk

Standard

Een paar dagen geleden plaatste ik twee blogs over ‘druk zijn’. Met tips om het minder druk te hebben. Tegelijkertijd las ik een artikel uit de Flow, met als titel; ‘Het mooie van ouder worden’.

Wellicht de beste remedie om het minder druk te hebben, is ouder worden. Want, zoals ik in de blog ‘De anti-druk-keuze’ al schrijf; ‘Maar juist aandacht en betrokkenheid kan helpen als anti-druk-keuze’.

En laten die twee kwaliteiten nu spontaan toenemen naarmate je ouder wordt. Zo staat in het artikel een heel rijtje voordelen. Wat te denken van minder stress en meer emotionele stabiliteit. Of kunnen terugkijken en vooruitzien. En van toleranter en verstandiger worden, wordt ik heel blij! Maar één van de mooiste ‘ingrediënten’ om het niet druk te hebben is natuurlijk; rust hebben.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen het druk hebben en je druk maken. Maar als je je druk maakt, heb je het tegelijkertijd ook druk. En dat is dan ook weer zo’n voordeel. Naarmate je ouder wordt, maak je je minder druk. Ben je als jong mens bijvoorbeeld nog volop bezig met na te denken of je wel goed overkomt op een ander, als je de vijftig gepasseerd bent, is het niet meer zo van belang wat een ander van of over je denkt. Status en ego doen er niet meer zoveel toe. Je ontwikkelt je eigen stijl.

Ook al ben ik, met mijn 53 jaar, nog maar ‘piepjong’, onder de oudere generatie, dat van de eigen stijl herken ik heel goed. Dat heb ik eigenlijk al vanaf het moment dat ik op mijn boot woon, ook alweer zes jaar.

Ik ben gek op kleur en we hebben de boot azuurblauw-felgeel geschilderd. Ik word er vrolijk van, telkens als ik het laantje op kom rijden. En dat andere, aanzienlijk jongere mensen, het een kermisattractie vinden lijken, boeit me echt niet. Het gaat er toch om hoe wij ons erbij voelen?

Ach, wat was het leven ingewikkeld, toen ik nog heel driftig na moest denken wat een ander wel zou denken, van kledingstijl, van hoe mijn figuur is, van wat ik zei en van wat ik deed.

Ik vind het een bevrijding me niet meer druk te hoeven maken over het oordeel of de mening van anderen. Ik ga gewoon lekker mijn eigen gang.

In het bovengenoemde artikel staat dat de gemiddelde levensverwachting voor vrouwen nu 82.7 is.

Heerlijk, nog bijna dertig jaar mezelf zijn. En me vooral niet druk maken. Kom maar op met die prachtige jaren!

Leave a Reply

