Stoer

Standard

Het is een vroege ochtend. In de zomermaanden loopt bij mij om vijf uur de wekker af. Niet omdat dat perse moet. Maar ik vind het fantastisch om de dag te beginnen met een mooie zonsopkomst. Die ik elke dag, vanuit mijn bed, kan bewonderen. Elke ochtend is het weer feest. En het lijkt wel of de energie van de zon ook mij energie geeft. Ik word er zó blij van!

De afgelopen dagen was het zinderend warm. Temperaturen van boven de dertig graden.

Iedereen zucht en puft. Ventilatoren draaien overuren. Het levenstempo gaat bij de meeste mensen drastisch omlaag. Ons lichaam is niet zo gebouwd op zulke hoge temperaturen. Spieren werken bijvoorbeeld minder goed. En waar we ook gaan of staan, een flesje water vergezelt ons.

Op Internet, zelfs in het nieuws verschijnen allerlei tips om het hoofd koel te houden. Bijvoorbeeld dat je tussen de drie en vijf liter water per dag moet drinken. En dat je zware inspanning moet vermijden tussen elf uur ‘s morgens en vier uur ‘s middags.

Ondertussen zien we ook elke avond beelden van de Vierdaagse te Nijmegen op het nieuws. Berichten van mensen die onwel geworden zijn, alle bedden bij de Rode-Kruis-posten bezet, vanwege oververhitting.

We lopen stug door. Het lijkt wel stoer om, ondanks de hitte, 55 km af te leggen.

Maar, is het niet een beetje waanzin?

Een aantal jaren geleden, in 2006, werd de Vierdaagse afgelast, omdat er twee deelnemers waren overleden, als gevolg van de – toen ook al – extreme hitte. Ook eerder, in 1972, vielen er doden, vanwege hitte.

Moeten er eerst doden vallen, voordat de organisatie het hoofd koel houdt en het evenement afgelast? Waarschijnlijk spelen er hele andere belangen. Het is de 100ste editie. Dat moet natuurlijk uitgebreid gevierd worden. Dat levert een heleboel reclame en geld op. Dan is het niet stoer om het evenement te stoppen.

Vandaag is de derde dag voor de lopers van de Vierdaagse. De beruchte dag, met de zevenheuvelenweg, die veel mensen opbreekt. Gelukkig wordt het vandaag iets minder warm. Het lijkt erop dat men door het oog van de naald gekropen is en dat het leed – wat zo stoer lijkt – geleden is.

Vanavond zijn er weer de nieuwsberichten dat het allemaal voortreffelijk gegaan is. Alles onder controle.

Ik kijk op een andere manier naar het evenement. Jarenlang heb ik – ooit – mee willen lopen. Nu kan ik dat niet meer, vanwege mijn lichamelijke gezondheid. Maar zelfs al zou ik dat wel kunnen, ik betwijfel of ik het zou doen. Ik houd mijn hoofd maar gewoon koel. En laat me niet opjutten door de – in mijn ogen – waanzin van spelen met je leven.

Leave a Reply

