De Red-Hat-Society

Standard

Het was vorig jaar. Bij ons plaatselijk tweedehands kleding-en-snuisterijen-winkeltje hing buiten een rode hoed te wapperen in de wind. We reden er een aantal keren langs. Totdat Erik bij het winkeltje stopte en zei dat ik die hoed maar eens moest gaan passen.

Hij zat als gegoten, en oh wat werd ik er blij van! Lekker opvallend. Een échte hoed. We kochten er zelfs nog een prachtige bijpassende jas bij.

Vanaf dat moment loop ik regelmatig met mijn rode hoed te pronken. Het past bij me, krijg ik vaak als reactie te horen. Het geeft me telkens een blij, vrij gevoel

Vandaag blader ik door mijn Psychologie-magazine. Ik stuit op een artikel over ‘Leuker ouder worden’. Blijkbaar een gewild item. Laatst las ik er ook al een artikel over in de Flow, wat ik gebruikte in mijn blog ‘Maak je niet druk’.

Opeens valt mijn oog op iets heel leuks; ‘De bloei, ook in Nederland, van afdelingen van de Red Hat Society; een internationale beweging van vijftigplusvrouwen die geregeld samenkomen in paarse jurken en met rode hoeden op. Een vorm van ludiek verzet tegen de bestaande perfectiedwang. Net als de voorzichtige trend onder middelbare vrouwen om grijze haren grijs te laten. Ook een soort culturele tegenbeweging’.

Het mág tegenwoordig, ouder worden. Het hoeft er allemaal niet meer jong en perfect uit te zien.

De website van de Red Hat Society straalt dát uit.

‘Er is geen doelstelling, geen politiek, geen religie of wat dan ook. Het gaat om plezier en vriendschap na je vijftigste. Vrouwen van middelbare leeftijd raken eraan gewend niet meer op te vallen, onzichtbaar te worden. Daar hebben we geen zin in. Je uit te dossen in felgekleurde en soms bizarre kleren, biedt je de gelegenheid om je persoonlijkheid en je speelse geest de ruimte te geven’.

Het is me net zo op het lijf geschreven als mijn rode hoed. Misschien ga ik me binnenkort wel aanmelden als lid. Moet ik alleen nog even een paarse jurk kopen.

Leave a Reply

