Eén kopje koffie

Standard

Ik sta op, nog niet wakker

Ik wandel door het huis, als een stakker.

Maar ondanks alles haal ik mijn doel, op het gevoel

Ja, ik ben een gebruiker.

Het pure spul, dus zonder de suiker

Ik giet het zwarte goud in een kop

en ik leef weer op.

Eén kopje koffie!

VOF De Kunst schreef ik 1987 al bovenstaand liedje. Het werd een succes. Wie herkent zich er niet in? Natuurlijk zijn er hele volksstammen die liever thee drinken.

Maar in mijn Psychologie-magazine lees ik dat Nederlanders, met gemiddeld vier à vijf koppen koffie per dag, wereldwijd op de eerste plaats staat.

Bij ons thuis is het niet anders, dan zoals omschreven in bovenstaand liedje. Als ik als eerste wakker ben, wankel ik inderdaad naar de keuken. En hoef ik alleen maar op het aan-knopje van het koffiezetapparaat te drukken. Soms, als ik echt veel vroeger wakker ben dan dat Erik op moet staan, neem ik alvast een Senseo.

Héérlijk! Genieten van mijn kopje koffie en ondertussen de zon zien opkomen. Heel luxe vanuit mijn bed.

Tot voor kort was ik een echte koffie-junk en sloeg ik wel acht koppen koffie per dag achterover. Tegenwoordig drink ik wat minder koffie. Maar ik kom toch al snel op vijf kopjes koffie per dag.

Nu heb ik altijd gedacht dat koffie alleen maar slecht voor je gezondheid was. Nu lees ik in het Psychologie-magazine dat men bij de Harvard-universiteit ontdekt heeft, dat twee tot vijf koppen koffie per dag een positief effect heeft op allerlei lichamelijke klachten, zoals hoge bloeddruk, ziekte van Parkinson en hart- en vaatziekten.

Daarnaast hebben vrouwen die gemiddeld twee koppen koffie drinken minder kans op vroegtijdig overlijden. Bovendien zijn vrouwen vrolijker als ze koffie drinken. Waarom dat zo specifiek voor vrouwen geldt, wordt niet vermeld in het artikel.

Nou, dat klopt bij mij wel. Daar hoef je zelfs niet eens onderzoek naar te doen. Als ik ‘mijn zwarte goud’ niet heb als ik wakker word, kan ik best chagrijnig worden.

Natuurlijk geldt ook hier; alles met mate. Want het is inmiddels ook gemeten dat koffie, tot zes uur voor het slapen gaan, de slaaptijd met een uur verkort. En dan staat er fijntjes bij ‘dat proefpersonen dat zelf helemaal niet door hebben’.

Dus misschien moet ik ‘s avonds toch overstappen op iets anders.

Hoewel…

Het prachtige moment van een kopje koffie met een schitterende zonsopkomst is de moeite van het iets minder lang slapen, meer dan waard.

Doe je mee? Ik neem nog een bakkie. Met suiker en zonder melk.

One thought on “Eén kopje koffie

Leave a Reply

