Het geluksmoment

Standard

Gisteren schreef ik een luchtige blog over zoiets alledaags als een kopje koffie. Zoals ik in die blog noemde; ‘heerlijk luxe, vanuit mijn bed, genieten van de zonsopkomst, onder het genot van een kopje koffie’. Zo gewoon en toch telkens weer zo speciaal. Een moment van geluk.

Geluk hoeft niet iets heel groots te zijn, geluk kan in veel kleine dingen zitten. Als je het maar wilt zien. Als je de tijd en rust ervoor neemt.

En om gemakkelijker tot geluksmomenten te komen, is het van belang dat je voldoende energie hebt.

In een oud magazine lees ik een samenvatting van het boek ‘Het Geluk Project’.

De schrijfster Gretchen Rubin stelt – in het eerste hoofdstuk van het boek – dat onderzoek aangetoond heeft dat het je energie geeft als je gelukkig bent, terwijl het, als je energie hebt, tegelijkertijd gemakkelijker voor je is om initiatieven te ondernemen die je op hun beurt weer gelukkig maken.

Kort gezegd; Meer energie heeft meer geluk tot gevolg. Meer geluk heeft meer energie tot gevolg.

Ik denk dat iedereen dat wel herkent. Als je moe bent, ben je sneller geïrriteerd. En dan geniet je stukken minder, dan dat je uitgerust wakker wordt en zin hebt in de dag die voor je ligt. Dan kan je gemakkelijker geluksmomenten ervaren.

De schrijfster van Het Geluk Project stelt een aantal voorwaarden om tot meer energie te komen;

  • ga eerder naar bed
  • sport meer
  • pak de rommel aan
  • handel een vervelende klus af
  • wees energieker

Oei, wat is het allemaal herkenbaar! Neem alleen al die eerste voorwaarde; ‘Ga eerder naar bed’. Een slechte nachtrust is één van de belangrijkste factoren die je dagelijkse stemming verstoren.

Maar ach, het is ‘s avonds zo gezellig! Dat erkende de schrijfster ook. Maar soms moet je je het echt voornemen vroeger naar bed te gaan en je eraan houden. Je houden aan een bepaald aantal voorwaarden, de zogeheten slaaphygiëne, om de kans op een goede, gezonde nachtrust te vergroten.

Pas als ik echt lekker geslapen heb en me uitgerust voel, is dat kopje koffie met zonsopkomst een geluksmoment.

Vanavond ga ik proberen vroeg te gaan slapen…

Leave a Reply

