Een kleine ode aan Spetter

Standard

Vandaag was het een ‘dierendag’; we moesten oppassen op de hond van de buurman. Het dier was nog nooit zonder haar moeder weg geweest(die bij een andere buurvrouw was ondergebracht). En ze heeft ook niet zoveel ervaring met de buurman die een hele dag weg is. Ze heeft de hele dag vooral heel veel gejankt en was onafscheidelijk van mij. Dus van schrijven kwam het niet echt. Maar, omdat het zo’n dierendag was, vind ik het wel leuk een ‘dierenlantijntje, uit d’oude doos’ te publiceren. Het dateert alweer van een heel aantal jaren geleden;

Toen ik vanochtend wakker werd, was er geen poes Spetter, die me kwam begroeten, zelfs niet toen ik al met de doggies het eerste rondje liep. Dat zinde me niet; normaal is Spetter altijd wel even van de partij voor de ochtendbegroeting.

Maar iets later, ik natuurlijk al een beetje bezorgd, kwam Spetter toch triomfantelijk binnen, mét muis.

Hij liet de trofee even aan me zien en peuzelde hem vervolgens zelf op.

Spetter die muizen mee naar binnen neemt, hét teken dat hij het heel erg naar zijn zin heeft.

Toen ik op de boot ging wonen en ik Spetter toch al een heel aantal jaartjes had, kreeg ik de eerste muis cadeau. Gevolgd door – iets later- een nog levende muis voor mijn voeten, op een vroege zondagmorgen. Hij was beledigd toen ik hem gebiedde het werk op de walkant af te maken, oftewel de muis te doden.

Een tijdlang kreeg ik geen muis meer. Het was ook de tijd dat Spetter veel buiten was, omdat het niet zo boterde met oude terriër Nando.

Maar jawél, ik wist dat het me zou lukken Spetter en Nando aan elkaar te laten wennen. Sterker nog, Nando krijgt tegenwoordig, net als knuffelhond Durk, kopjes van Spetter.

En dan is er vanochtend die muis!

Blijer kan Spetter me vanmorgen niet maken. Spetter gewoon weer thuis en een muisje, als teken van dankbaarheid.

Volgende week wordt Spetter al negen. Hij heeft zijn negen kattenlevens nog lang niet verbruikt. Spijtig voor het muizenbestand!

One thought on “Een kleine ode aan Spetter

  1. Annelies

    Daarom heb ik altijd binnen katten moet er niet aandenekn zo’n muis voor mijn voeten, onze eerste kat heeft drie jaar van zijn leven buiten gewandeld en legde soms een vogel op de hoofdkussen en ging er dan naast zitten met een kop van zo die heb ik gevangen brbrbrbrbr

Leave a Reply

