Jezelf zijn in relatie tot die ene ander

Standard

Ik hou niet van je om wat je bent

maar om wat je ik ben wanneer ik bij jou ben

Ik hou niet van je om wat je van jezelf hebt gemaakt

maar om wat je van mij hebt gemaakt

Ik hou van je om alles wat je hebt gedaan

om het mij naar de zin te maken

meer dan ieder ander, om me gelukkig te maken

Je hebt het gedaan zonder een aanraking

zonder een woord, zonder een teken

Je hebt het gedaan door jezelf te zijn

Misschien is dat uiteindelijk

wat een vriend zijn betekent

Dit gedicht vond ik in een boekje over vriendschap.

Jezelf zijn!

In een artikel over hoe authentiek je bent (= hoeveel je jezelf bent), lees ik vervolgens het volgende: Wie authentiek is, weet wat hij/zij is en accepteert zichzelf en gedraagt zich op een manier die dat uitdrukt.

Dat valt nog niet mee; jezelf zijn!

Heel vaak zijn we geneigd een rol aan te nemen, waarvan wij denken dat anderen willen dat we zo zijn. En dát, het constant scannen wat anderen willen en vinden, en bedenken wat je hoort te doen en voelen, daarbij je eigen neigingen en impulsen onderdrukkend, dát kost bergen energie.

Terwijl; hoe minder rollen je aanneemt, hoe meer je jezelf bent, hoe tevredener je bent, juist met de verschillende rollen die je speelt. Er zijn sterke verbanden tussen jezelf zijn en hoe gelukkig je bent met je leven.

Als je jezelf bent, ben je je bewust van je sterke en zwakke kanten, emoties, verlangens en gedachten. En ben je in staat aan die ander te vertellen wat je behoeftes zijn en wat er in je omgaat.

Het is je maar aan een enkeling gegeven jezelf, met al die verschillende kanten, emoties, verlangens en gedachten, te laten zien. Het maakt je kwetsbaarder. Maar ook extraverter, vriendelijker, verantwoordelijker en opgewekter.

Als je jezelf bent in contact met die ene ander, kan je juist ook meer aan die ander geven en echt naar de ander luisteren.

Dan ontstaat échte liefde. Dat prachtige samenspel tussen twee mensen. Of, zoals een bekend actrice eens zei; Liefde is in vrijheid bij elkaar zijn. De vrijheid om bij die ander jezelf te zijn. Je vrij voelen in verbondenheid.

Het is wonderlijk, maar ook wonderschoon!

Leave a Reply

