Wilskracht

Standard

Gisteren had ik een lastige dag; ik had heel veel pijn in mijn rug en been. Nu heb ik altijd wel ergens pijn, maar gisteren viel het me zwaar dat te accepteren. Ik mopperde zo’n beetje op de somatische gezondheidszorg, ik was verdrietig. En sloeg uiteindelijk maar aan het schrijven.

Ik heb het prachtige vermogen mezelf weer uit de put te schrijven. Een vermogen wat ik door jarenlange ervaring en heel veel oefenen ontwikkeld heb.

Hoe het ook zij; aan het eind van mijn gevoelsspreekuur concludeerde ik dat ik toch best een grote portie wilskracht bezit. Als ik dat niet zou hebben gehad, zou ik er niet zo ‘warmpjes’ bijgezeten hebben. En diezelfde wilskracht helpt me ook een mooi leven te leiden, zelfs met elke dag pijn.

Wilskracht. Het woordenboek omschrijft het als; ‘het vermogen om iets te willen en die wil ook uit te voeren’. Een ander woordenboek ziet het als; ‘de energie waarmee je iets wilt’.

In de moderne psychologie wordt wilskracht gezien als een vorm van zelfcontrole. Dit is het proces waardoor gedachten, gevoelens of doelstellingen kunnen worden onderdrukt of veranderd. Het is niet alleen het vermogen om ‘nee’ te zeggen, maar juist ook ‘ja’. De ferme ‘ja’ voor dat wat jij wilt, waar jij voor gaat of staat.

Ieder mens heeft wilskracht. Alleen is bij de één die wil sterker (ontwikkeld) dan bij de ander. Je kan wilskracht ontwikkelen. Wat daarbij één van de belangrijkste voorwaarden is, is dat je zelfkennis opdoet. Wat denk en voel je? Waarom maak je bepaalde keuzes? Wat wil je wel en wat wil je niet met of in je huidige leven? Pas als je duidelijk je doel voor ogen hebt, kan je aan de slag met het ontwikkelen van je wilskracht.

Wat mij heel erg goed geholpen heeft, bij het ontwikkelen van mijn wilskracht, maar ook met ‘uit de put komen’, is het maken van minidoelenlijstjes. Niet direct de grote dingen die je wilt (veranderen), maar tevreden zijn met de kleine dingen die je op een dag bereikt. Zeker in de tijden dat ik niet goed in mijn vel zat, had ik profijt bij een minidoelenlijstje. En, daar bijna automatisch aan gekoppeld, het pluspuntenlijstje, met de kleine dingen op de dag die wél goed gingen.

Toen Erik mij leerde kennen, deed hij weleens smalend over alle lijstjes die ik had.

Maar juist die lijstjes, in combinatie met elke dag een gevoelsspreekuur schrijven, heeft ertoe geleid dat ik er nu ‘warmpjes’ bij zit. Dat ik niet bij de pakken neer zit, als het wel eens tegen zit.

Wat wil je bereiken in je leven? En hoe kom je daar, met kleine stapjes? Als je daarover nadenkt, als je daar bij stilstaat en er wellicht ook over schrijft, dan ontwikkel je gaandeweg ook wilskracht. En dan mag het eens een dag tegenzitten. Maar dat is dan niet direct een onoverkomelijke ramp.

Omdat je wat van je leven wilt maken!

Leave a Reply

