Een leuk gevalletje discrepantie

Standard

Gisteren liepen we met z’n tweetjes tegen een ‘leuk gevalletje discrepantie’ aan. Om het geheugen even op te frissen: discrepantie is een situatie waarin twee zaken niet met elkaar overeenstemmen. Er is een leemte tussen theorie en praktijk.

We hadden laatst een gesprek met z’n tweeën. Ik vond dat Erik de laatste tijd teveel op eigen houtje besliste over (kleine) dingen die aangeschaft moesten worden. Zoals materialen voor de in opbouw zijnde werkplaats. Waardoor ik me ook niet zo betrokken voelde en het idee kreeg dat het zijn werkplaats was, in plaats van de onze, zoals elk ander vertrek hier is.

Het sluipt er zo gemakkelijk in. Erik ging er vanuit dat als hij een bepaald budget beschikbaar heeft, hij kan doen en laten wat hij wil, mits hij maar binnen dat budget blijft.

Het was een interessante discussie. Echt zo’n discussie, die je als stel af en toe nodig bent om uiteindelijk weer de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Helemaal niets mis mee, met die discussie. Aan het eind beloofde Erik dat hij weer wat meer zou overleggen. En beloofde ik dat ik me weer wat geïnteresseerder op zou stellen.

Gisteren kwamen we bij de bouwmarkt. Erik had wat klein spul – ja, inderdaad voor de werkplaats – nodig. Het was zo weinig, dat Erik het niet nodig vond dat ik mee naar binnen ging. Ik bleef wachten in de auto.

Toen Erik terugkwam, had hij de benodigde materialen. En wierp hij me een draadloze koptelefoon in mijn schoot. Dat was wel een wens van me, dat klopt. Ik was dan ook blij verrast. Maar met de attributen die er nog bij hoorden, had Erik toch binnen een half uur tijd een behoorlijk bedrag uitgegeven.

Ik dacht in de auto al; hé, hij heeft niet overlegd. Maar ik hield mijn mond. Want Erik bedoelde het heel goed. Hij wilde me verrassen.

Ergens halverwege de terugweg, minderde Erik opeens wat vaart en riep uit; “O, wat ben ik dom geweest”. Ik dacht minimaal dat hij wat vergeten was mee te nemen. Maar nee, op dát moment viel bij Erik het kwartje dat hij dus inderdaad niet overlegd had!

Een typisch voorbeeld van discrepantie. Want je kunt dan wel afspreken dat je beter overlegd over te besteden geld. Maar er is ook nog zoiets als je partner willen verrassen.

We zijn het helemaal met elkaar eens dat het goed was zoals het ging. Mits we niet elke dag zo’n uitspatting maken!

Erik heeft de draadloze koptelefoon geïnstalleerd. Wat een geweldig geluid. Wat een luxe dat ik door het huis kan lopen met mooie muziek op mijn hoofd.

Wat een schat is Erik. Dat hij mij zomaar verrast. Zonder overleg. Anders was het geen verrassing meer geweest!

One thought on “Een leuk gevalletje discrepantie

Leave a Reply

