Wat is er mis met je ego?

Standard

De afgelopen dagen besteedde ik in mijn blogs aandacht aan jezelf zijn (Jezelf zijn in relatie tot die ene ander) en daaraan gekoppeld van jezelf houden (Ik hou van mij). Eén en ander impliceert dat je een bepaalde mate van ego hebt. Is daar iets mis mee?

Niemand wil voor egotripper of egoïst uitgemaakt worden. Aan de andere kant; in de afgelopen jaren nemen de ‘selfies’ op sociale media explosief toe.

Volgens bepaalde mensen waren die ‘selfies’ het beste bewijs dat onze samenleving failliet ging. Dat we alleen nog maar geïnteresseerd zijn in onszelf, in hoe (goed) we eruit zien, in hoe ons imago is.

In een artikel in de Happinez lees ik dat in spirituele kringen een gevleugelde uitspraak is; no ego, no problem. Dat als je geen last hebt van je ego, je ook niet snel gekwetst of boos bent.

Maar, ben je dan nog jezelf? En is ‘egoloos’ zijn iets wat je na moet streven?

Een beetje ego is toch ook wel lekker. Je eigen imago ontwikkelen. Je eigen normen en waarden creëren. Daarin voor jezelf opkomen. Het lijkt mij dat je zonder ego ook nietszeggend, kleurloos wordt.

Ik ben trots op mijn ego! Ik ben toenemend lekker mezelf. In waarden en normen die ik me eigen gemaakt heb. Waarin juist niet-egoïstisch zijn centraal staat, als onderdeel van mijn ego. Denken aan de medemens. Ik ben in mijn nopjes met mijn ego. Maar dat hoef ik niet zo nodig aan de hele wereld te laten zien, door eindeloos ‘selfies’ te posten op Facebook.

Gewoon een beetje bescheiden mijn eigen leven leiden. Met aandacht voor mezelf, maar ook aandacht voor de ander. In balans. En met mijn eigen karakter. Want ook dát hoort bij je ego. En, daar is niets mis mee!

Leave a Reply

