Lang zal hij leven!

Standard

Hij was anderhalf jaar jong, toen ik hem uit Friesland ophaalde. De klik, aan de keukentafel bij zijn vorige baasjes, was er direct. Zonder enige aarzeling sprong hij in de auto. Hij keek niet één keer om. Op dat moment wist ik nog niet dat dát eigenaardig was. Pas toen ik hem wat langer had, ontdekte ik zijn enorme trouwheid. Het altijd kijken waar zijn vrouwtje, of later ook baasje, blijft. Het urenlang naar buiten staren. Soms piepen. Omdat het wachten zó lang duurt.

Als pup is hij veel te vaak en veel te lang alleen gelaten. Gewisseld van baas, meerdere malen zelfs, omdat zijn eerste baasje en vrouwtje gingen scheiden en Durk daarvan de dupe was.

Op een dag, toen hij een tijdje bij mij was, probeerde hij via de schuifpui achter mij aan te gaan, toen ik even een boodschapje ging doen. Dat was het bepalende moment voor een hondenmaatje voor hem erbij. Een maatje die hem altijd gezelschap hield. Een dominant hondje, die Durk houvast bood. Toen dat maatje, Nando, overleed, stortte Durk compleet in. En hadden we binnen drie dagen weer een nieuw maatje, Freddie. Gewoon omdat Durk absoluut niet alleen kan zijn.

Het is een hond met een verleden. Met een rugzakje, zoals wij dat noemen. Zoals de meeste dieren die hier wonen, hebben. Maar het rugzakje wordt gaandeweg steeds leger. De tijd heelt oude wonden.

Durk heeft opnieuw zijn baas gekozen. Onafscheidelijk van Erik. En als Erik moet werken, ligt Durk urenlang op de uitkijk. Met die prachtige trouwe blik in zijn ogen. Prachtig! Ondanks alles wat hij meegemaakt heeft, toch dat vertrouwen in zíjn baas!

Als Erik dan thuiskomt, danst Durk duizend rondjes. En neemt hij zijn knuffelbeer in de bek, om de baas enthousiast te begroeten.

Vandaag is Durk zeven jaar geworden. Een mooie mijlpaal. Voor hetzelfde geld hebben we hem nog even zovelen jaren.

Hij mag hier gewoon zichzelf zijn. Zelfs al is het soms lastig, omdat we hem nooit heel lang alleen kunnen laten.

Ook al is Durk tegenwoordig meer verknocht aan Erik dan aan mij, voor mij blijft Durk mijn grote lieveling. Mijn geweldige hondenkameraad. De klik aan die keukentafel destijds, was een verbintenis voor altijd. Een verbintenis die zo bijzonder is.

Omdat Dúrk zo bijzonder is!

Gefeliciteerd jongen.

One thought on “Lang zal hij leven!

Leave a Reply

