De zinvolle daginvulling

Standard

Het is weer een nieuwe week. Het is weer een nieuwe dag.

In het midden van ons land beginnen vandaag de scholen weer. De bouwvakvakantie zit er in de drie regio’s ook bijna helemaal weer op.

Iedereen gaat weer aan het werk!

Wij hebben er allemaal niets mee te maken. De kinderen zijn het huis uit. En wij, met onze WAO-uitkering, werken niet.

En toch zijn we altijd bezig.

Met een ijzeren discipline sta ik al vele jaren elke dag vroeg op. Ondanks dat ik meestal geen verplichtingen buiten de deur heb, loopt de wekker vaak om zes uur al af. Ik heb me aangeleerd dat ik een uur eerder opsta dan dat ik Erik wakker maak, met een kopje koffie. Dat uurtje alleen gebruik ik om rustig wakker te worden en om te schrijven.

Erik staat meestal om zeven uur op. Ook hij heeft ‘s morgens zijn vaste ritueel; even mail checken, Facebook bekijken en bijwerken. En een journaal, wat we dan samen volgen.

We hebben nooit haast. We staan speciaal vroeger op, om het kalm aan te kunnen doen, voordat we écht aan de dag beginnen.

Gaandeweg, door de jaren heen, hebben we onze eigen ideale daginvulling gevonden.

Alweer meer dan twee jaar hebben we ons ‘klussenbedrijfje’, waarbij Erik mensen helpt met klussen in en om het huis. En dat voor enkel een kilometervergoeding en een vrije gift, die weer ten goede komt aan ons nieuwe project, De Poezenark. Als we zouden willen, zou Erik elke dag bij andere mensen kunnen klussen. Maar heel bewust hebben we ervoor gekozen dat Erik drie dagen per week voor andere mensen bezig is. Met een eventuele uitloop naar vier dagen.

Mijn daginvulling speelt zich thuis af. Ik ben degene die het huis netjes houd. Ik besteed veel aandacht aan alle katten. En dat is veel meer dan alleen een bakje voer en een schone kattenbak verzorgen. En daarnaast besteed ik veel tijd aan schrijven en het researchwerk daarvoor.

We vervelen ons nooit. Sterker nog; we moeten er zelfs voor waken dat we, op de dagen dat we beiden thuis zijn, ook af en toe een vrije dag inplannen! Anders zijn we altijd bezig.

Het is een leefstijl die we ons aangeleerd hebben. Want natuurlijk zou het heel verleidelijk zijn om op je bed te blijven liggen en voor de buis te hangen, als je niet de verplichting van een (vaste) baan hebt.

Maar dat vinden wij geen leven. Dan trekt het leven aan je voorbij, zonder dat je er erg in hebt.

Wij hebben, door de jaren heen, ons leven en de invulling daarvan aangepast aan enerzijds onze beperking, die we – helaas – toch hebben, maar anderzijds aan die dingen waar we nog goed in zijn en die ons een zinvolle invulling geven.

En dus zitten we elke ochtend op bed wakker te worden en vertellen we elkaar dat we zin in de dag hebben!

Dat vind ik mooi!

Leave a Reply

